๐Ÿ‘‰ Abstraksi - Psikologi

Abstraksi

Abstraksi (abstrak – gangguan) – kedudukan tumpuan perhatian seseorang, melihat keadaan (manusia, kesempurnaan, dan sebagainya) daripada persepsi kedudukan ketiga, menonjolkan diri anda di luar situasi tersebut. Pengekstrakan dilakukan dengan dua cara: di satu pihak, perhatian terganggu dari butiran kecil dan kecil, di sisi lain – menumpukan pada perkara yang lebih umum dan lebih penting.

Sebagai metafora: seseorang boleh mempertimbangkan objek dekat – dan banyak butiran kecil akan dapat dilihat, dan jika objek diletakkan jauh – butiran kecil tidak akan dapat dilihat, tetapi lebih mudah untuk mempertimbangkan garis besar dan bentuk objek.

Hasil abstraksi disebut abstraksi.

Siri konseptual

Abstrak yang sebaliknya adalah konkritisasi. Sekiranya abstraksi adalah jarak dari objek yang dikaji, konkrit adalah cara yang lain: pendekatan dan pengasingan maklumat terkecil.

Sebagai contoh: Saya akan menjalani gaya hidup yang sihat – kata dan abstraksi yang biasa.

Saya akan melakukan senaman 15 minit sehari dan tuangkan air sejuk setiap hari – ini adalah realiti.

Objektif abstraksi:

  • Pengenalpastian, mencari ciri umum. Dalam kes ini, dari tumpuan perhatian, sifat-sifat yang membezakan satu objek (keadaan, orang) dari yang lain jatuh, dan tumpuan perhatian terhadap apa yang biasa di antara mereka.
  • Pengumuman dan sistematisasi. Dalam kes ini, sebaliknya, perbezaan utama jatuh ke dalam perbezaan utama, mengikut yang mana mungkin untuk membahagikan objek ke dalam kumpulan bebas yang mudah dibezakan antara satu sama lain. Sebagai contoh, saya mempunyai matlamat tertentu untuk hari ini, tetapi dalam masa 30 hari dan jika saya mendapat gol untuk setiap hari – saya mendapat gol selama sebulan. Dari setahun dibentuk setahun – menyamakan matlamat untuk sebulan kita mendapat gol selama setahun dan sebagainya.
  • Kejelasan dan penumpuan formulasi. Dalam kes ini, dalam fokus perhatian konsep tertentu – dan hanya apa yang dimaksudkan. Semua yang lain – adalah di luar perhatian. Contohnya, jika saya katakan perkataan "pertumbuhan" – saya hanya bermaksud proses perubahan kuantitatif, apabila saya berkata "pembangunan" – dengan ketat proses perubahan kualitatif. Dalam hal ini, tugas abstraksi adalah untuk membahagikan konsep-konsep: apakah maksudnya dan di mana batas-batas satu konsep, di mana yang lain.
  • Buat sampel. Jika saya berminat dengan kualiti subjek tertentu, yang saya ambil sebagai titik permulaan, saya sengaja memilihnya dan membawanya ke keterlaluan, ke "kesucian bersamaan". Iaitu, saya tahu hakikat bahawa dalam dunia sebenar kualiti seperti itu tidak wujud dalam bentuk tulennya – tetapi saya sengaja memperkenalkannya untuk menjadi sampel (atau titik permulaan, dari mana kita meneruskan). Sebagai contoh, Euclid berdasarkan geometrinya istilah utama "titik", "garis lurus" dan "satah", yang, dalam erti kata mereka difahami oleh Euclid, tidak berada di dunia nyata.

Kenapa Abstraksi

Menetapkan Matlamat untuk Kehidupan

Dalam kehidupan, abstraksi membantu menetapkan arah umum, di mana ia sudah mungkin untuk merumuskan matlamat tertentu. Sebagai contoh, seseorang menentukan sendiri arahan umum kehidupan (lihat cara hidup manusia) – dan apa yang akan dilakukannya – ini sekali lagi. Lebih mudah dan lebih tepat untuk bermula dengan pilihan arah umum, dan menyelesaikan dengan spesifik kepada butiran dan butir-butir.

Pembentukan keadaan emosi

Misalnya, untuk abstrak dari kisah dongeng dan realiti hidup, apabila perlu atau sebaliknya.

Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: