๐Ÿ‘‰ Ajarkan anjing untuk bermeditasi

Ajar anjing untuk bermeditasi

Pengarang: Anastasia Rubtsova, ahli psikologi, psikoanalisis, wartawan.
Mengenai ketidakupayaan terlambat tentang banyak tulisan. Sebagai contoh, ini adalah hampir satu diagnosis kebangsaan di Rusia, yang, pada pendapat saya, adalah salah, seperti mana-mana generalisasi global. Apa dia? Bolehkah anda belajar bagaimana untuk belajar tidak berdaya dan bagaimanakah cara untuk tidak mengetahui?
Yang frasa "belajar tidak berdaya" dicipta pada tahun 60-an abad yang lalu, Martin Seligman, pakar fisiologi dan pengikut eksperimen Pavlov dengan anjing dan pembentukan refleks dingin. Tetapi jika Pavlov pada anjing membentuk tabiat baik (ada mengikut jam), maka Seligman berulang kali menundukkannya untuk penyalahgunaan kecil (anjing menerima kejutan elektrik, dan untuk melarikan diri, melarikan diri atau entah bagaimana menghentikan penyeksaan dalam percubaan pertama mereka tidak dapat melakukannya). Selepas itu, anjing-anjing yang tidak disimpan, lebih-lebih lagi, sel telah dibuka, dan mereka masih tidak akan lari. Walaupun dengan mudah boleh. Anjing merengek, mereka menyusut dalam seram menunggu kejutan, tetapi kekal di tempat – dan ia takut terkejut Seligman dirinya, sehingga ia telah mengabdikan seumur hidup kemudian perihal fenomena tidak berdaya dipelajari. Pertama anjing-anjing, dan kemudian pada manusia.

Kenapa kita tidak keluar daripada keadaan yang menyedihkan, walaupun kita boleh?

Kerana suara dalaman berkata dengan yakin: "Ia tidak akan berfungsi, jangan cuba."
Dan kita tidak cuba.
Tingkah laku ini boleh mengerikan, sangat menjengkelkan orang lain. Ia adalah satu fakta bahawa untuk pemerhati luar (yang tidak Seligman) dalam tindakan manusia mempunyai logik membimbangkan gagal. Jika suami berdegup beliau dan menuduhnya dengan kapak, mengapa tidak dia meninggalkan dia? Jika kerja-kerja beliau dihina dan selain itu beberapa bulan tidak membayar, mengapa tidak dia bersara? Mengapa dia tinggal bersama ibunya dalam empat puluhan ketika dia boleh untuk menyewa sebuah apartmen dan tidak menghalalkan selama-lamanya bagi setiap langkah? … Mungkin, orang di suatu tempat berbohong, berpura-pura, dan mungkin parasit pada belas kasihan?
Sebenarnya, tidak.
Sebagai peraturan, seseorang berada dalam cengkaman konflik dalaman yang kuat. Dan suara, menjerit di dalam, 'Jangan engkau memindahkan semua tidak berguna Lebih buruk akan saya tahu !!!! ", Dia amanah lebih daripada suara-suara luar mengambil berat. Beliau, pertimbangkan bermain lagu untuk beberapa "Requiem untuk Dream" dalam fon kepala sepanjang masa, kebimbangan meningkat, dan kadang-kadang ia hanya mustahil untuk mendengar apa yang anda katakan terdapat di luar.

Di sini saya ingin memberi syafaat untuk fenomena yang tidak dapat dipelajari

Ia tidak sepenuhnya buruk, dan, seperti yang kerap berlaku, ia berkembang daripada mekanisme yang baik dan adaptif. Kita semua mempunyai mekanisme yang dikenali sebagai tetulang dopamin apabila kita melakukan sesuatu dan kita akan mendapat, otak merembeskan dopamin hormon, yang kita mengalami perasaan "Aku sudah kerjakan", kegembiraan, keghairahan dan inspirasi. Jika badan telah mengetahui bahawa ia tidak akan menerima dopamin di jalan tertentu, ia tidak akan masuk ke dalam laluan ini tanpa harapan. Lebih suka menjimatkan tenaga. Yang sangat munasabah dan menyelamatkan kita dari peperangan yang tidak masuk akal dengan hakikat bahawa mereka tidak akan menang anyway – sebagai contoh, dengan prinsip graviti daratan, dengan musim, kincir angin dan jam penggera, dihukum tujuh pagi.
Ia adalah penting untuk tidak mengelirukan tidak berdaya belajar dan penerimaan tenang keadaan, pengiktirafan: "Ya, saya tidak boleh berbuat apa-apa sekarang, tetapi saya akan cuba untuk mendapatkan sekitar tempat ini dengan tangan yang lain dan kemudian atau meminta bantuan atau menjaga dirinya …"

Bagaimanakah perasaannya dalam keadaan yang biasa dipanggil tidak berdaya?

Sebagai pudar, tetapi di dalam penuh dengan kebimbangan dan keseronokan, sebagai harapan yang samar-samar sesuatu yang dahsyat, yang tidak ada jalan untuk melarikan diri.Dan semua yang boleh dilakukan adalah untuk memerah bola, jangan bergerak dan tunggu untuk tamparan yang tidak dapat dielakkan nasib. Ramalan ini menggunakan banyak tenaga. Oleh itu, dengan latar belakang yang menguntungkan (tidak ada yang dahsyat yang telah berlaku, orang yang suka mengucapkan kata-kata), seseorang boleh dilecehkan, merasa keletihan yang dahsyat dan pada umumnya "tidak mahu apa-apa."
Di Rusia, di mana kebimbangan secara harfiah menanggung kos di udara, ramai orang tahu keadaan ini, bukan?
Selalunya ketidakupayaan yang dipelajari dapat berkembang sebagai tindak balas kepada objektif yang sukar, dan kadang-kadang tidak dapat diatasi. Sebagai contoh, penyakit kronik atau harapan yang tidak disukai seseorang yang disayangi. Kemudian orang itu, seperti anjing itu dalam eksperimen Seligman, mula-mula cuba melepaskan diri, kembali ke "normal", dan kemudian hanya diam-diam kotor, tidak membuat bahkan minimum yang boleh. Dalam istilah yang biasa, ini dipanggil "dia menjatuhkan tangannya," tetapi di dalam, seperti yang telah kita pelajari, dialami agak berbeza, seperti konflik, seram dan jangkaan.
Dan lebih seperti wain.
Tidak diketahui sama ada anjing-anjing itu merasa bersalah dalam eksperimen Seligman, tetapi orang-orang hampir selalu merasa sangat bersalah. Dan mereka mengatakan kepada diri mereka sendiri bahawa mereka adalah lemah, bahawa ia bukanlah keadaan yang harus dipersalahkan untuk segala-galanya, tetapi mereka sendiri, bahawa seseorang itu harus segera bersama-sama – lebih banyak tukang jahit dengan banyaknya mengesahkan idea ini.Mereka berkata, tetapi mereka tidak boleh bergerak.

Ia seolah-olah anda lumpuh dan terkoyak di dalam. Bayangkan saja.

Apa yang perlu dilakukan?

Sudah, mungkin, adalah jelas bahawa ia tidak berguna untuk mengatakan: "Segala-galanya berada di tangan anda". Dan "Anda boleh" juga tidak berguna. Boleh. Tetapi tidak di sini dan tidak sekarang.
Pertama. Mencari contoh inspirasi
Jangan lupa bahawa mekanisme ketidakupayaan yang dipelajari adalah semata-mata biologi dan mempunyai hubungan dengan anjing dan banyak lagi dengan siapa. Oleh itu, perlu untuk memintasnya dari sisi biologi. Sebagai contoh, haiwan berjaya, walaupun tidak serta-merta, dilatih semula, memerhatikan tingkah laku yang lebih berjaya oleh individu lain. Oleh itu, peraturan utama – secara sedar mencari contoh inspirasi, semangat berpanjangan. Tiada lonjakan histeria, tidak ada kebanggaan pada hancingan terakhir. Cari contoh urutan itu. Mencari mereka yang bereksperimen, mengambil risiko dan bermain. Tonton mereka. Ulang mental. Pertama sahaja mental.
Ia tidak perlu dilihat secara eksklusif dalam persekitaran anda. Cari dalam filem, buku dan siri, dalam contoh sejarah dan di Internet. Jadilah inspirasi, cuba memahami apa yang mereka lakukan, dan bayangkan bagaimana perasaan mereka.
Yang kedua.Adalah penting untuk diingat bahawa "sekarang" tidak semestinya "sentiasa"
Kita perlu memperkenalkan pembolehubah masa ke dalam formula dalaman kita. Dari pengalaman saya sendiri dan pengalaman pelanggan, saya tahu bahawa ini adalah yang paling sukar – tetapi tegas. Mereka yang merasa tidak berdaya, cenderung berfikir: "Saya tidak akan dapat" dan "Tidak mustahil sama sekali". Cuba untuk menangkap diri anda pada masa ini untuk bahasa dan menggantikan kata-kata dengan "Ia tidak akan berfungsi sekarang", "Ia tidak akan berfungsi lagi" dan "Ini tidak mungkin lagi." Sungguh mengagumkan berapa otak mengikuti bahasa tersebut.

Ketiga. Berikan otak hadiah
Ingat tentang tetulang dopamine apabila otak tidak menunggu ganjaran dan blok, dari sudut pandangnya, aktiviti tanpa arti? Tugas kita adalah memecahkan perangkap dopamine.
Puji diri anda untuk setiap langkah. Maha Puji. Malah lebih pujian. Untuk setiap setengah langkah. Malah hanya kerana mereka tidak kembali. Berikan diri anda perkara yang baik. Tiada wang – memberikan perkara yang tidak material. Pujian. Kesenangan kecil. Jam istirahat dengan secawan teh dan gula-gula coklat. Filem yang hebat. Berjalan sedikit. Berlakunya seolah-olah anda jatuh cinta dengan cinta dan dahaga untuk menakluk.
Keempat. Cari apa yang boleh anda kendalikan
Satu daripada eksperimen yang paling mengesankan Seligman diuruskan dengan warga tua di rumah penjagaan. Orang-orang yang dibenarkan untuk bergerak perabot di dalam bilik, dan secara umum membuat keputusan di mana ia harus, dan dengan penjagaan untuk bunga pasu, bukan sahaja yang berasa lebih baik dan mengadu kurang, mereka juga hidup jauh lebih lama!
Kawal apa yang ada dalam kuasa anda. Lakukan apa yang membawa sekurang-kurangnya faedah minimum. Jika anda memegang harapan kronik sakit, dibaca dengan kuat beliau, jika anda boleh – melakukan urutan perubatan, mendengar ceramah tentang penyakit dan cara-cara pemulihan. Air bunga, selepas semua. Jika anda berada dalam menyeksa cara – oleh shazhochkami untuk melindungi ruang anda, masa anda, dan sekurang-kurangnya sebahagian daripada wang mereka. Apa-apa, selagi ada rasa menghakis tidak berdaya. Anda melihat sesuatu secara rawak dan akan berfungsi.
Kelima. Bermeditasi
Akhirnya, mencari contoh-contoh inspirasi, pujian kepada diri sendiri, dan mencari zon kawalan membantu kita mengatasi kebimbangan. Belajar mengenali dia, kebimbangan anda. Kemudian, secara beransur-ansur, belajar untuk memisahkan suara kebimbangan dari suara akal sehat. Dan kemudian – untuk mengurangkan jumlah itu, walaupun ia adalah sangat sukar.
Saya selalu mengatakan bahawa ia adalah baik untuk menguasai yoga atau meditasi, sekurang-kurangnya pada waktu pagi dan pada waktu malam selama 15 minit. Ingat bahawa anjing dalam dapat dilatih semula. Dan anjing bermeditasi mempunyai lebih banyak peluang untuk melarikan diri dari cengkaman ketakutan.
Sumber

Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: