👉 Bagaimana lelaki bergantung kepada wanita

Bagaimana lelaki bergantung kepada wanita

Pengarang: Sergey Fedorov, ahli terapi Gestalt.
Dalam budaya kita, perkataan "pergantungan" sangat negatif. Ini adalah kecanduan alkohol / dadah, dan komunikasi psikologi yang tidak sihat, di mana pertukaran tenaga semulajadi dilanggar, tetapi terdapat banyak permintaan dan ketidakpuasan.
Saya mahu melihat fenomena ini lebih neutral, kerana kita semua bergantung pada satu atau lebih cara pada sesuatu yang setakat ini. Dari udara, makanan, dari majikan atau negeri, dari alam semula jadi – jika tidak, kita tidak dapat bertahan.
Ketergantungan adalah situasi di mana kita sendiri, tanpa bantuan atau sumber luaran, tidak dapat mengatasi. Pengalaman ketergantungan yang selamat, dari sudut pandang saya, adalah keupayaan untuk berhati-hati dengan bantuan, perhatian. Percayalah bahawa anda mempunyai hak untuk itu hanya kerana anda.
Pada masa kanak-kanak awal, kanak-kanak mesti mendapat pengalaman pergantungan yang selamat, tetapi pada hakikatnya ia sering keluar agak berbeza …

Kanak-kanak. "Papa boleh, ayah boleh jadi apa-apa, hanya ibu, hanya ibu tidak boleh!"

Saya, seperti kebanyakan kanak-kanak Soviet, diambil dari ibu yang "kotor" selepas bersalin dan dimasukkan ke dalam penebat steril selama beberapa hari. Ada cuti bulan Mei, dan selama tiga hari saya menerima pengalaman pergantungan saya.Seorang ibu di 19 tahun, menerima pengalaman dan genangan mastitis dengan suhu – ". Doktor lebih mengetahui" dan pengalaman tidak memberi tumpuan kepada slogannya
(By the way, dalam keluarga kita, dua kanak-kanak lebih tua, termasuk saya, tidak memberi ibunya selama tiga hari dan kami berdua saraf sebagai kanak-kanak tidur menjijikkan dan yang lebih muda dua sudah dibenarkan untuk meletakkan ibu saya di perutnya, dibenarkan untuk merasai titisan berharga pertama kolostrum – .. Mereka lebih tenang dan tidur pada waktu malam.)
Tambahan pula, Dr. Spock dengan idea-ideanya penceraian ibu dan anak, "off" program penjagaan biologi ditanam, rasa bayi mereka. Dan akibat daripada pendekatan ini – tidak menjerit menjerit, tidak akan membantu. Pengalaman kekuasaan dan kengerian, saya rasa.
tiga bulan isteri masa depan ibu bapa muda saya telah ditinggalkan bersendirian di rumah dan pergi ke filem. Apabila banyak menjerit, menutup pintu ke bilik dan dapur, supaya tidak campur tangan. "Akan menjerit dan bertenang." Maksud saya, putus asa, letih dan jatuh tidur tidur dari kelemahan saraf. Pengalaman baik kebergantungan "selamat".
Saya masih ingat bagaimana, sepuluh tahun, saya cuba mendapatkan perhatian dan perhatian. Saya adalah seorang senior pada masa itu saya sudah mempunyai dua orang adik lelaki, ibu saya bergerak-gerak, wang, masa dan usaha tidak cukup catastrophically.kini saya seorang lelaki dewasa dan bapa kepada ramai kanak-kanak, sekarang saya faham kepala, mengapa dia terus dirinya dengan baik, tetapi kemudian saya menyakitkan serak mahu menjadi kecil, tidak bersenjata, tidak berdaya, merasakan kehangatan yang tidak berbelah bahagi yang dicadangkan kepada saya sahaja. Tetapi dalam keluarga kami sejak tiga tahun saya menjadi dewasa – saudara dilahirkan. Dan saya hanya dapat menarik perhatian dengan betul, tindakan "dewasa".

Apabila saya menunjukkan satu gambaran yang indah di atas sekeping kertas dinding lama pastel krayon. Chalks runtuh di tangan mereka dan kotor seluar mereka. Di dalam gambar terdapat matahari yang besar dan dua ayam kuning terang dengan mata besar. Saya fikir gambar itu sangat cantik! Saya memanggil ibu saya pergi untuk biliknya dan membawa ke dapur, di mana terdapat kuda-kuda dengan lukisan saya. Ini untuk anda, Ibu, yang terbaik! Beri perhatian kepada saya, memeluk, mengagumi!
Kelulusan lelah. Adakah anda telah melakukan kerja rumah anda? Bawa buku harian.
Dan di dalam buku harian itu dua. Rage, menjerit: "Dan anda beritahu saya lebih lanjut ayam cat!" Ia seolah-olah saya mengoyakkan lukisan dan meninggalkannya. Membakar kebencian dan malu. "Saya bukan orang macam ini, ini tidak dibenarkan." Sekali lagi ia menyakitkan, sekali lagi benjolan di dada saya, sekali lagi … Saya berfikir bahawa apa-apa reaksi yang kuat – dan saya dengan jelas dan menyakitkan ingat kes setakat ini – ". Aku mengusir, Saya tidak berguna kepada sesiapa" kerana pengulangan keadaan,Dan seram itu berfungsi sebagai pemangkin, berulang-ulang menghidupkan rasa sakit dan mengubah episod kehidupan biasa ke dalam trauma mental.

Remaja. "Kami menyanyi kegilaan yang berani!"

Saya tidak tahu bagaimana gadis-gadis itu, dan lelaki muda, sejauh yang saya tahu sendiri dan orang lain, cenderung untuk memberontak. Percubaan untuk mendapatkan perhatian dan cinta dengan perbuatan dan pencapaian yang berguna sering gagal: untuk kebaikan dan rutin mereka berhenti memuji, dan sepanjang masa untuk memenangi Olimpik dan mendapatkan peranan utama dalam teater tidak berfungsi. Tetapi apa-apa tindakan yang salah menyebabkan reaksi! Ya, bersumpah, ya, malu, ya wain, tapi apa respons yang tertumpu, berapa tenaga, dan hanya aku!
Jadi bermula tahap pergantungan kaunter, yang berlaku di bawah slogan "Saya akan mengalahkan mata saya – ibu saya akan mempunyai anak lelaki dari lengkung!" Ini adalah keadaan yang pelik apabila anda nampaknya tidak memberi perhatian kepada sesiapa sahaja, tetapi anda sangat sensitif terhadap apa yang berlaku di sekeliling anda, terutamanya dengan orang dewasa yang penting. Anda belajar mengiktiraf mood dalam langkah-langkah, untuk menjangka tindakan seterusnya. Saya masih tidak tahu bagaimana untuk mematikan perhatian saya dari luar, setakat ini saya dapat mendengar apa yang dilakukan oleh kerja rumah saya, tersebar di sekitar apartmen.Dan untuk memakai fon kepala untuk menonton filem atau mendengar muzik memang menakutkan – tiba-tiba saya akan terlepas sesuatu yang penting. Atau berbahaya. Rasa cemas dan kesediaan yang meningkat – ini adalah keadaan biasa rumah. Saya sangat bosan dengan ini. Ia tetap berlari untuk memberi anda istirahat.

Dalam keadaan dewasa, pelarian sering disembunyikan oleh hujah-hujah rasional: kerja, sukan, hobi, "menjalankan perniagaan di bar dan bilik mandi." Saya tidak mempunyai apa-apa terhadap pekerjaan ini. Lebih-lebih lagi, saya suka. Tetapi saya tahu sendiri bahawa sering ini semua cara untuk "melarikan diri" agar tidak berada di rumah. Terdapat berita baik – selepas beberapa tahun psikoterapi ia menjadi lebih mudah. Rumah menjadi lebih hangat dan lebih selesa, penggera turun, anda juga boleh bersenang-senang.
Kebergantungan terhadap kaitan hanya secara luaran berbeza dari pergantungan. Malah, ini adalah pergantungan dengan tanda tolak – untuk melakukan sebaliknya. Nampaknya saya agak difahami bahawa dalam hal ini orang itu juga bergantung pada pendapat dan keadaan yang penting. Ia wujud dalam banyak lelaki, kerana ia sama dengan penampilan imej kebebasan yang menyiarkan masyarakat kepada kita. Dan kebebasan dan persamaan adalah tanda-tanda utama maskulinitas.
Dan selalunya di belakang skrin ini kemerdekaan yang luar biasa terletak sedikit tersinggung, menghirup dan mengecewakan air mata kebencian, seorang lelaki lima. Dan untuk persuasiveness yang lebih meyakinkan, dia mengulangi seperti mantra: "Ini tidak menyakiti saya, ayam gembira!" Malangnya, anak muda ini diusir masuk ke dalam, dengan perampasan dan tanpa hak surat-menyurat. Kerana tidak dapat hidup semula semua ini lagi … Dan hanya kecelakaan menjadi lebih menyapu dan lebih melulu! Ibu, beri perhatian kepada saya. Ibu! …

Belia. "Kebebasan kepada burung kakak tua!"

Akhirnya, waktunya tiba apabila budak lelaki itu menjadi lelaki muda yang cukup dewasa dan boleh membuang ibunya di muka: "Saya mahu – saya akan pergi!". Selalunya ini berlaku dengan kemasukan ke institut. Beban kebebasan bersandar mabuk dan menakutkan. Tidak ada orang lain untuk berperang, tidak ada tempat lain untuk mendapatkan apa yang kurang pada zaman kanak-kanak. Gestalt tidak ditutup!

Saya mengatasi ini, mendaftar di Universiti Negeri Moscow, Fakulti Mekanik dan Matematik. Mereka mengatakan ayah saya menangis ketika saya masuk. Saya tidak nampak. Ia "menjadi bangga."
Dan juga, dari perasaan yang berlebihan, ke Bengkel Teater Pelajar Universiti Negeri Moscow. Untuk menampung tangle perasaan yang merana di dalam. Ini adalah "supaya semua orang akan melihatnya."
Tetapi semua ini bukan! Segala kejayaan diturunkan, perhatian orang lain, yang pada mulanya sangat dikehendaki, secara beransur-ansur memerlukan peningkatan dalam dos, sebagai ubat. Dia berhenti bercakap.Kerana itu bukan! Ia seperti cuba makan sepanjang masa apabila anda ingin berpelukan. Kerana anda memerlukan "ibu yang baik" – yang akan memeluk, mendengar, memahami, tenang. Dan, mungkin, lelaki muda itu memilih laluan yang jelas – berkahwin! Dan segala-galanya dalam keluarganya akan baik-baik saja!
Pakar psikologi sebulat suara mengatakan bahawa kita memilih pasangan, sangat mirip dengan ibu bapa dari lawan jenis. Tidak semestinya secara luaran. Tetapi untuk beberapa ciri (walaupun menyakitkan) yang penting. Saya memanggilnya untuk diri saya sendiri: lipas saya sedang mencari kawan-kawan di kepala pelik. Dan jika anda dapati – banyak emosi! Anda sendiri!
Pada usia 19 tahun, saya berkahwin. Pada bekas rakan sekelas – mempunyai masa untuk mengkaji sifat, lipas diluluskan. Cinta adalah kegembiraan, emosi – kebingungan. Mereka mula berkenalan pada bulan Mei, dan pada bulan Oktober mereka berkahwin. Dia berusia 18 tahun lagi.
Kami masih hidup bersama, saya rasa – kita hidup dengan baik. Saya gembira bahawa kehidupan telah berkembang seperti ini. Kehidupan yang baik dan kaya. Tetapi kini tidak mengenai perkara itu.
Beberapa tahun yang lalu, rutin hidup dan perasaan graviti yang tidak dapat ditanggung menjadi, ketika cara biasa memenuhi keperluan seseorang tidak lagi berbuah, menyebabkan kita menjadi kebuntuan depresi. Dan kemudian, secara individu, kepada psikoterapi.Ini adalah titik perubahan dalam diri dan kehidupan kita bersama.

Kami sentiasa banyak bercakap. Mungkin itulah sebabnya kita hidup bersama selama bertahun-tahun. Dan sekarang kita juga mula jujur ​​mengatakan perkara-perkara yang tidak diterima dan tidak menyenangkan: tentang kekuasaan dalam keluarga, ketidakpercayaan, tentang harapan, tentang rasa tidak puas hati …
Saya selalu berfikir bahawa saya sangat tidak mementingkan diri sendiri. Secara umum, saya tidak memerlukan apa-apa dari orang lain. Dari isterinya juga. Ternyata tidak demikian. Perbualan yang jujur ​​dengan diri saya membawa saya kepada penemuan sedemikian.
Dari isteri saya, saya perlu perhatian. Saya sangat menuntut, bahawa dia berkewajiban memberi saya apa-apa keinginan AKU.
Dari isteri saya, saya memerlukan kelulusan. Pengendorsan semua idea, usaha, projek saya. Pengesahan semua tindakan saya. Ini sangat mirip dengan apa yang dipanggil penerimaan lengkap dan tidak ternilai. Mereka mengatakan bahawa hanya mungkin antara ibu dan bayi yang tidak sedarkan diri dan sepenuhnya bergantung pada satu atau dua tahun. Dia tidak seharusnya marah, dikritik. Dan bahkan tidak memberi perhatian tidak dibenarkan.
Seorang isteri harus berkongsi tanggungjawab dengan saya. Tanpa kelulusannya, saya tidak mendapat perniagaan. Dan sekiranya ada rasa bersalah, itu tidak begitu menakutkan. Lagipun, dia meluluskan, jadi, tidak akan bersumpah.
Saya menjangkakan isteri saya menjadi "ibu yang baik". Yang tidak. Untuk melihat orang lain yang hanya memutuskan untuk tinggal di sebelahnya adalah tugas yang sukar.

Ibu, saya membawa anda ayam!

Jadi apa yang bergantung kepada lelaki "kuat dan bebas" ini? Jadi hebat dan menuntut? Ia seolah-olah saya bahawa ini adalah satu perkara yang sangat mudah: pengiktirafan / penolakan, kelulusan / kritikan, condescending / sejuk … Mudah separuh-turn kepala, sedikit menghina meringis cukup reaksi bersemangat – ia boleh menjadi pencetus, pemangkin kepada seluruh ribut. Perlu saya katakan bahawa orang yang mengalami trauma dapat melihat dengan kesakitan di mana-mana? Dan lelaki nampaknya begitu tenang dan yakin sudah mengetuk di atas meja tangan. Atau angkat tangannya. Atau dia berpaling menghina. Atau bercakap dengan kesopanan meremehkan es. Bergantung pada apa yang saya pelajari daripada ibu bapa saya …
A senyap atau kata itu semua yang sama: "Ibu, memberi perhatian, ibu saya memegang saya, Ibu saya akan membawa ayam – yang terbaik bahawa saya mempunyai Ibu!.!"
Sumber

Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: