๐Ÿ‘‰ bos palsu | Blogs |

Boss Foss

Dalam kesibukan kerja harian, kita tidak mempunyai masa untuk berfikir tentang apa yang mendorong kita, atau tentang kecekapan kita. Dan kemudian tiba-tiba datang "saat kebenaran" – kita faham bahawa benar-benar tidak berkesan. Dan kita mula "pedal" dengan lebih cepat, meningkatkan kadar, meningkatkan bilangan kes – perkara utama adalah bahawa orang di sekitar kita tidak menyedari bahawa aktiviti kita hanyalah tiruan aktiviti kasar.

ROKOK DENGAN JENIS

Dalam syarikat induk yang besar, seorang CEO baru muncul. Perniagaan, sentiasa sibuk, secara sukarela dia menghormati bawahannya.

Ketua segera membangunkan kegiatan yang kuat: dia melantik beberapa mesyuarat sehari, dalam menjalankan tugasnya, mengubah struktur organisasi tiga kali dalam enam bulan, perunding yang mengupah semua bentuk pelaporan dan perancangan. Fungsi kakitangan dikaji semula, tanggungjawab kerja telah ditulis semula.

Dan tidak ada masa untuk bekerja – ada yang hilang semasa mesyuarat, yang lain menguasai program baru, grafik yang dikumpulkan, struktur sketsa. Semalam seminar, hari ini brainstorming, latihan esok. Kolektif itu secara harfiah terikat di dalam guli hal ehwal yang tidak mempunyai hubungan langsung dengan keuntungan, produktiviti, atau kualiti kerja.Orang akan duduk di pejabat hingga malam, dan dilaporkan kepada ketua "pusat", dia bersorak ini mengantuk, semua dikemaskini, mulakan semula, halus …

Selama dua tahun syarikat itu bergoncang, dan kemudian pengurus bertenaga berjaya berpindah ke firma besar lain – sudah tentu, pada bokerana dalam dua tahun "kerja keras" dia memperoleh satu lagi garis yang indah dalam resume dan meningkatkan nilai pasarannya.

A KING telanjang!

Hari ini, pemimpin sedemikian tidak biasa. Dari sudut pandangan teori pengurusan, tindakan mereka kelihatan seperti betul, semuanya mempunyai penjelasan, semua secara logik dibina – tiada teguran, hanya buku teks: Mountain pelan, laporan, struktur, misi, program, analisis kes perniagaan …

Tetapi dari segi perniagaan sebenar – tiada impak. Kedua-dua pengurus dan orang bawahan menghabiskan jumlah gila masa kepada apa yang saya panggil 'produk fictitiously-demonstrative "rekaan – kerana ia tidak mempunyai kandungan, ia adalah satu fiksyen mutlak tetapi demonstrative – kerana kepala menunjukkan semua (dan lebih tinggi, dan kedudukan persekitaran terdekat, dan, yang paling penting, diri anda) bahawa ia berfungsi.

Pekerja yang bertanya, "Adakah bos tidak melihat bahawa semua sia-sia Kami turun valimsya dan keputusan – sifar" Dan kepala hanya … dilindungi.Dia mengambil kerja yang dia tidak bersedia untuk: dia benar-benar tidak tahu apa yang perlu dilakukan, tidak dapat menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh syarikat itu. Apa yang seseorang pengalaman dalam situasi ini? Kebimbangan, kebimbangan, ketakutan: dia takut bahawa orang lain akan melihat ketidakcekapannya, ketidakkonsistenan profesional. Tetapi yang paling penting, dia sendiri tidak boleh mengakui dirinya sendiri bahawa ia adalah tugas yang sangat konkrit, yang mana ia telah diambil (sebagai contoh, untuk mengurangkan kos, meningkatkan jualan, meningkatkan keuntungan, membuat produk baru, memasuki pasaran baru, dan sebagainya), dia memutuskan tidak mampu. Dalam satu perkataan, "tidak mengikut topi Senka."

Istilah "pertahanan psikologi" pertama kali diperkenalkan oleh Freud. Apa itu? Apabila kita takut menghadapi kebenaran, kita meletakkan sejenis halangan perlindungan, penapis, antara diri kita dan realiti. Melalui penapis ini, kami hanya melangkaui maklumat yang sesuai dengan kami, dan yang lain sama ada disekat atau diputarbelit sehingga tidak dapat menimbulkan ancaman kepada kami.

Wira kami mempertahankan diri sendiri. Di suatu tempat di kedalaman jiwanya, dia menyedari bahawa ia tidak berkesan. Tetapi ini hanya membuat dia mempercepatkan laju, menambah bilangan kertas, dia tidak memberi rehat kepada dirinya sendiri atau orang lain. Kecekapan sebenar semakin berkurang, dan "faktor tiruan aktiviti bergelora" semakin berkembang.Tetapi pemimpin mempunyai sesuatu untuk menunjukkan dirinya dan orang lain.

REDUTES PROTEKTIF

Terdapat banyak jenis pertahanan, dan masing-masing mempunyai sendiri: mereka boleh menjadi kompleks keseluruhan, tetapi satu, sebagai peraturan, adalah utama, "kegemaran."

Di kepala kami para pemimpin pertahanan adalah intelektualisasi, rasionalisasi dan moralisasi.

intellectualization

Bos kini dan lagi merujuk kepada fakta-fakta baru yang kurang diketahui mengenai para penyelidik asing, pengalaman dunia – dalam kata-kata, melakukan segala-galanya untuk melihat "di hadapan seluruh planet." Intelek adalah bahasa sebab, istilah, nombor. Sebagai contoh, kita mahu memahami bagaimana orang berkaitan dengan syarikat. Kami akan mengukur penglibatan mereka dalam peratusan, menggunakan formula khas, mengisi jadual. Kemudian data akan berubah menjadi grafik, skim, kecekapan, program, belanjawan dan sebagainya. Dan dalam "debu bintang" ini, pekerja-pekerja hanya hilang, mereka menyedari bahawa mereka jelas "tidak mencapai". Dan jangan tanya lagi – itu memalukan, kerana bos sentiasa sibuk, fokus. Ia tetap hanya untuk senyap …

Dalam peranan bos seperti itu mungkin rakan sekerja semalam: sebaik sahaja dia "pergi ke promosi" dan mengambil tempat kepala, dia tiba-tiba berubah sepenuhnya – dia mula "bijak."Orang bawahan tidak dapat memahami mengapa metamorfosis seperti itu tiba-tiba berlaku pada seseorang: semalam mereka bercakap bahasa yang sama, dan hari ini dia adalah seorang ahli akademik … Mungkin kerana dia merasa tidak enak di kerusi baru?

Berhati-hatilah kepada mereka yang mengadu tentang kekurangan masa – mereka mencuri kamu.

Hugo Steinhaus

Rasionalisasi

Terdapat undang-undang seperti Vygotsky – "perpaduan dan kecerdasan." Mengikut undang-undang ini, aktiviti intelektual boleh menjadi benar-benar berbuah hanya jika ia mempengaruhi ruang emosi kita: kita harus berminat, kita mesti mempunyai keinginan, keseronokan, pengalaman sebenar – dan kemudian kita dapat menjadikan gunung beralih.

Emosi adalah bekalan tenaga kami. Tetapi apabila kita mempertahankan diri kita, kita terpencil dari emosi kita – jika tidak, kebimbangan dan ketakutan mula menyeksa kita. Mekanisme rasionalisasi dimasukkan, dan kita mula mencari penjelasan untuk tindakan kita, membina hubungan sebab dan akibat, memberi sebab – mengapa, bagaimana dan bagaimana, dalam satu perkataan "untuk pagar taman". Tetapi dalam semua ini tidak ada kehidupan sebenar, ketegangan emosi, semuanya dikeraskan dan sangat jauh dari realiti.

Moralisasi

Kami cuba untuk mewajarkan tindakan kami dengan norma moral, nilai, matlamat, slogan. Sebagai contoh, mereka adalah: "Kami adalah satu pasukan, kami mesti bertindak bersama …", "Kami semua dalam bot yang sama …", "Kami sedang menunggu …". Di mana kita belayar, mengapa, mengapa kita bersama tidak jelas, tetapi semua ini dilengkapi dengan kata-kata yang tinggi tentang persahabatan, persamaan dan persaudaraan. Atau: "Kita perlu berfikir bukan tentang wang, tetapi mengenai misi kita …" – pelan jualan tidak dilaksanakan, dan pasukan sibuk dengan pembangunan misi. Moralisasi mewujudkan rasa kekosongan dan detasmen yang lebih besar.

DALAM SATU SIARAN

Bagaimanakah subordinat bertindak balas terhadap tindakan pemimpin? Seseorang segera pergi, menyedari ketidakwujudan apa yang sedang berlaku dan tidak mahu mengambil bahagian dalamnya. Mereka yang tinggal, dan majoriti, saya akan berpecah kepada tiga kumpulan.

Pelancong rakan-rakan

Mereka mempunyai pengalaman kerja yang berkesan, mereka digunakan untuk mendapatkan hasil, mereka benar-benar bimbang tentang syarikat itu dan oleh itu cuba menyokong pemimpin, dengan harapan bahawa semuanya akan berubah. Seperti bos, mereka tidak membenarkan apa yang mereka lakukan untuk apa yang mereka lakukan buat seketika, dan mereka juga berada dalam keadaan perlindungan. Mereka termasuk dalam perlumbaan, yang diketuai oleh kepala, dan mereka tidak mempunyai masa untuk berhenti dan berfikir tentang di mana dan mengapa mereka berjalan.

Terjejas

Sebagai peraturan, ini adalah golongan muda yang baru memulakan kerjaya. Mereka mengambil bahagian dalam penciptaan produk rekaan dan demonstrasi, tanpa meragui bahawa ini adalah kerja sebenar – mereka hanya tidak tahu apa yang berlaku dengan cara yang berbeza. Katakanlah, pakar muda datang ke syarikat, dan dia ditawarkan untuk membuat laporan tentang masalah yang dicipta, dari jari yang disedut. Tetapi di sekeliling semua orang bekerja seperti ini. Dan tidak lama lagi ia menjadi "seperti orang lain".

Cynics

Mereka melihat bahawa semua yang berlaku adalah fiksyen lengkap, dan mereka secara sedar menggunakannya untuk "memotong kepala mereka kubis." Sebagai contoh, pemimpin yang tidak selamat, meniru aktiviti ganas, membangunkan piawaian korporat baru. Cynic benar-benar memahami bahawa ini adalah tidak, sebenarnya, tidak berubah, tetapi bersedia untuk bermain bersama bos, kerana untuk itu mereka membayar dengan baik dan anda boleh membuat kerjaya yang baik.

Tidak pernah ada perkara besar tanpa kesulitan besar.

Voltaire

STRATEGI YANG DIPERLUKAN

Sekiranya kita tidak selesa di tempat kerja, ia patut bertanya: Adakah ia masuk akal apa yang saya lakukan, adakah ia membawa kepuasan atau faedah kepada orang lain? Dan ini bukan kata-kata yang kuat: kewujudan kewujudan adalah perkara paling mengerikan yang boleh berlaku kepada kita.

Kita lihat bahawa pemimpin mempertahankan, dan kedudukan apa yang kita mendudukinya? Jika kita juga mempertahankan diri, maka dari apa, dengan apa yang tidak dapat kita lalui dan apa yang perlu dilakukan?

Katakanlah, saya pengembara yang sesama: Saya menyokong pemimpin, dan jika pasukannya mempertahankan, maka saya mempertahankan bersama-sama dengannya. Tetapi ia tidak boleh terus seperti ini lama, kerana saya tahu bagaimana dan saya mahu bekerja dengan benar. Jadi mungkin anda perlu pergi ke perbualan terbuka dengan bos dan menyatakan pendapat anda sendiri: "Anda tahu, tugas ini hampir mustahil." Saya mengkaji keadaan, ia benar-benar seperti ini … Anda boleh melakukan ini dan itu … "Dan kemudian teruskan bergantung strategi hidupnya, nilai-nilainya, idea-ideanya.

Sekiranya saya termasuk orang yang kita telah dijangkiti dijangkiti, wajar dipertimbangkan – tidakkah masa untuk mencuba sendiri dalam kes ini, untuk terus hidup sebagai seorang individu, sebagai seorang profesional. Tetapi untuk ini, anda mungkin terpaksa melepaskan gaji yang baik – tetapi saya bersedia untuk ini?

Sinis, pada pandangan pertama, adalah yang paling mudah: dia memahami dengan sempurna apa yang dia bertahan. Tetapi kesabarannya akan berakhir. Sekiranya kerja kita tidak berfaedah, tidak kira apa jenis perlindungan yang kita bina, lambat laun akan menjadi perasaan kekosongan.kekosongan ini dapat dilihat dalam suasana hati kita dan kesihatan – dengan itu kemurungan, dan gangguan psikosomatik, walaupun sinis meresap.

Sudah tentu, mekanisme pertahanan bukan sahaja boleh membahayakan, tetapi juga bermanfaat. Membayangkan bahawa pakar bedah itu tiba-tiba terhenti diasingkan daripada emosi mereka dan mula untuk benar-benar merasakan bahawa ia memotong orang yang masih hidup, dan menderita pada ketika ini. Bolehkah dia melakukannya secara normal? Kami menggunakan perlindungan masa: mood yang tidak baik – dimakan gula-gula untuk memaniskan hidup anda, dan untuk melegakan tekanan, pergi untuk membeli-belah. Jika ada sesuatu yang lebih serius – buat kali pertama kita tidak percaya, menafikan bahawa ini mungkin benar. Penafian juga merupakan satu bentuk pertahanan.

Tetapi perlindungan adalah baik dalam had yang munasabah, ia tidak boleh menjadi satu-satunya garis kelakuan. Apabila ia berkaitan dengan perkara prinsip, kita tidak boleh mempertahankan diri, tetapi bertindak.

Atau tidak untuk mengambil bahagian dalam yang tidak masuk akal "fictitiously-demonstrative" bangsa – semua orang memutuskan untuk dirinya sendiri, akan cuba untuk memecahkan kepala "shell perlindungan", satu lagi untuk menulis surat perletakan jawatan, ketiga akan terus melakukan kerja mereka, dan sebagainya.Tetapi satu pemahaman tentang bagaimana mekanisme pertahanan kita, membolehkan kita untuk memahami apa yang berlaku kepada kita dan sekeliling kita, dan kemudian dengan tenang dan bijak membuat keputusan yang benar-benar melindungi kita dari kemusnahan diri dan kemurungan, "deprofessionalization" dan memberikan kita peluang untuk menukar kehidupan yang lebih baik.

Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: