๐Ÿ‘‰ Percubaan dengan raksasa

Eksperimen dengan raksasa

Pengarang: Katerina Murashova. ahli psikologi keluarga
Dia merobek sayap kapak dan membunuh katak, dia memegang pensil di mata anjing. Dan kemudian dia membesar dan pergi ke sekolah
Ibu bapa di resepsi kelihatan agak biasa – warga tua, sama antara satu sama lain dan, sudah tentu, bimbang dengan masalah anak yang mereka tidak membawa bersama mereka.
"Ia seolah-olah kita sudah bersedia untuk apa-apa," kata ayah saya. – Untuk ketinggalan dalam pembangunan, untuk sekolah rendah atau bahkan kelas tambahan. Sudah tentu, kami telah diberi amaran tentang sebarang masalah kesihatan, sesetengah luka, kronik atau semasa, dan kita sendiri memahami … Sepertinya kita semua akan mengambil dan mengurus. Tetapi Oleg sangat sihat dan di sekolah matematik dia belajar terutamanya dalam empat dan lima. Saya boleh belajar untuk salah satu dari lima, jika tidak untuk konflik kerap dengan guru.
Mereka mungkin "memahami" diri mereka sendiri, tetapi saya tidak faham apa-apa. Tanggapan dibuat bahawa ayah saya kecewa bahawa Oleg, yang tidak diketahui saya, tidak sakit dan tidak pergi ke sekolah untuk kecacatan mental. Tetapi ini tidak boleh! Atau boleh?

– Beritahu saya, kenapa, sebenarnya, anda sangat "sedia untuk apa-apa"? Kerana Oleg adalah anak terlambat? Atau adakah beberapa gangguan perkembangan anak-anak anda yang lain?
"Kita tidak boleh mempunyai anak biologi," kata ibunya.- Kami pakai Oleg ketika dia berusia setahun dan tiga bulan.
"Saya nampak." Saya mengangguk.
Oleh itu, Oleg adalah penyambut tetamu. Kami sedang bersedia untuk penyakit ini dan kelewatan dalam pembangunan, tetapi kami mendapat sesuatu yang lain. Mungkin krisis remaja biasa? Saya fikir dengan harapan. Hamit guru dan ibu bapa, merokok, terlambat atau jatuh ke dalam kehidupan maya? Mereka tidak faham apa yang harus dilakukan, dan, tentu saja, bimbang …
– Oleg tahu bahawa dia adalah angkat?
– Dia tahu. Kami diberitahu bahawa ia akan menjadi benar, dan kami tidak bergerak ke mana-mana, dia masih akan memberitahu seseorang. Adakah anda fikir perlu menyembunyikannya?
"Saya tidak fikir apa-apa tentang ini, saya hanya bertanya," saya memberi jaminan kepadanya. "Jadi apa yang mengganggu kamu sekarang?"
Ibu bapa bertukar pandangan. Ibu saya retak jari-jarinya dengan tidak menyenangkan, bapanya telah bergerigi pada tulang pipi.
"Oleg kami adalah monster," kata wanita itu akhirnya. "Kami memahami ini sejak lama, tetapi kami tidak berani mengakui diri sendiri. Dan lebih-lebih lagi, selama bertahun-tahun dia menjadikan kami raksasa monster …

"Kenyataan yang kuat," saya bergumam, agak terkejut. – Adakah mungkin lebih spesifik?
– Ia mungkin lebih konkrit, – lelaki itu telah memintas inisiatif. – Sejak kita berkata "a" … Hampir segera, seperti muncul, dia mula menyiksa anjing lama kita.Kami melarang dia, dia memahami dan cuba melakukannya secara rahsia. Kemudian dia menempelkan pensil di matanya … Kami sembuh dan menyerahkannya, dia tinggal bersama kami selama sepuluh tahun, dan ketika kami berpisah, dia kelihatan seperti seorang lelaki yang selamat dari pengkhianatan yang tidak dijangka. Kami berdua menangis … Oleg bahkan tidak nampak bahawa dia telah hilang di suatu tempat. Histerik, seperti yang mereka katakan dalam kesusasteraan, tidak pernah, dia tidak menangis sama sekali, tetapi jika dia tidak suka sesuatu, dia boleh memukul ibunya (dia tidak pernah mengangkat tangannya kepada saya). Kami fikir: ini adalah akibat dari hakikat bahawa mereka meninggalkannya, akibat dari rumah anak yatim. Cinta menyembuhkan segalanya. Kami mahu berfikir begitu. Pada musim panas, kami selalu pergi ke negara ini. Di sana dia merobohkan sayap-sayap kapak dan membunuh katak. Sangat dibunuh. Kami tidak tahu apa yang perlu dilakukan, tidak mencari tempat … mencuba segala-galanya, tidak membantu, dan pada akhirnya kami hanya mengalahkannya untuknya. Adakah anda faham? Orang dewasa menewaskan kanak-kanak berusia tiga tahun, empat tahun! Dan ini bukan tamparan dalam hati, tetapi hukuman, pemukulan! Jika perkhidmatan sosial dapat dijumpai … Tapi kemudian semua orang tidak peduli, tetapi sekarang kita menyesal: jika mereka telah membawanya pergi kemudian … Dan kita sudah tidak lebih baik darinya maka dia tertidur dalam buaiannya, mencium kita untuk malam, dan kita sedang duduk di beranda,minum kopi seperti vodka dan berkata seorang kepada yang lain akan menjadi lebih baik jika kita mengambil Dasha … Dasha dari rumah anak yatim yang sama, beliau adalah empat, dan dia tidak bercakap, tetapi begitu penyayang, tetapi dia mempunyai enam jari pada pemegang … Dan mereka memberitahu kami: mengambil Oleg, dia mengembangkan bawah umur … saya terpaksa mengambil Dasha …
Tetapi anda tahu, ia terus berhenti. Seketika. Berlangsung selama dua setengah atau tiga tahun, dan kemudian apabila kita mula kerana ia patut dihukum, bagaimana untuk memotong. Sekiranya dia menyeksa atau membunuh orang lain, kami tidak pernah tahu mengenainya.
Dia berkembang dengan baik, buku-buku yang disayangi, dia belajar membaca lebih awal. Dia bercakap banyak dan bercakap dengan baik, dia seorang kanak-kanak yang ingin tahu. Soalan kegemaran: bagaimana ia disusun?
Oleh itu, di tadika, dia membuat keseronokan perkataan. Tebal mengusik tebal. Monyet berpandangan pendek. Terutama gemar menggoda orang-orang yang sedikit ketinggalan dalam pembangunan. Pada akhir taman itu boleh dianjurkan penganiayaan jisim kanak-kanak. Sekurang-kurangnya dua kanak-kanak diambil dari tadika hanya kerana Oleg. Memaksa ia masih dihormati, jika seseorang mengalahkan, dia tidak pernah mengeluh, dan cuba untuk "menjinakkan" pesalah. Biasanya dia melakukannya.
Di sekolah dari awal semuanya semuanya sama. Tetapi guru pertama adalah ketat (kami secara khusus dicari), dan entah bagaimana ia lembap keluar.Beliau memberitahu kami: anak anda mempunyai keupayaan untuk matematik, dia suka menyelesaikan masalah, pergi ke sekolah khas, mungkin dia akan dimuat di sana dan akan terganggu dari paskudstvnya.

Kami berbuat demikian. Pada mulanya, dia gembira dengan dia di sekolah: dia "memecahkan" kepada matematik, dia menyelesaikan lebih daripada yang diminta, dan dalam beberapa cara yang unik. Dengan kanak-kanak pada masa ini hampir tidak berkomunikasi, hanya tidak memberi perhatian kepada mereka. Kemudian dia "makan", memandang sekeliling dan mengambil yang lama: dia memilih "mangsa" (sekarang sudah di kalangan guru juga) dan mula podtravlivat. Dan dia segera menemui "nyanyian", yang selama ini dia menjadi idola. Untuk sementara waktu, kerana dia juga telah meninggalkan "sendiri" ketika mereka bosan dengannya. Dan dia bosan dengan segala-galanya dengan cepat.
Sekali dia mabuk. Saya tidak minum, iaitu, kepada kedudukan riz. Di sekolah. Kami dipanggil, kami membawanya ke dalam teksi, dia mengetuk seluruh kereta. Satu lagi masa di bawah pengaruh beberapa ubat-ubatan: terkejut, dibawa karut, murid berada di seluruh iris. Saya pergi tidur, pergi ke sekolah pada keesokan harinya.
Sekolah ini benar-benar baik, dan ia telah berulang kali cuba mengeluarkannya dari sana, tetapi ia adalah sukar: ia bukan hooligan dalam erti kata sebenar perkataan dan, apabila ia bertemu,sempurna menulis semua kawalan dan rekod kerja … Tetapi baru-baru ini, sekolah ini telah diluluskan seperti pepatah ciptaan beliau: "Siapakah yang dapat menjadi seorang guru di Sekolah Matematik Lelaki itu yang tidak cukup berbakat untuk menjadi seorang ahli matematik yang sebenar, dan seorang wanita, ia tidak dituntut dalam pasaran seks itu …" Guru kelas berkata: "Saya minta maaf, tetapi apabila saya melihatnya, saya rasa lelah jahat …"

"Baiklah," aku mendesah (saya tidak mahu bertemu raksasa itu). – Bawa Oleg.
– Ampunilah saya, – lelaki itu secara berturut-turut menurunkan kepala kelabunya. – Kami faham bahawa sudah mustahil untuk mengubah apa-apa dan ini adalah salib kami …
– Bawalah ia!
***
Perbualan jam empat belas Oleg, senyuman duniawi, memberitahu saya bahawa, pada pendapatnya:
– Downs mesti dimusnahkan di utero,
– "churok" dihantar ke tanah air mereka, meninggalkan minimum yang diperlukan, supaya "jalanan cetek,
– Orang bodoh perlu diajar,
– "setiap revolusi hanya bernilai apa-apa jika ia boleh mempertahankan dirinya" (yang betul – satu sebut harga yang ketat dari Lenin).
– Adakah anda benar-benar atau main-main? Saya bertanya.
"Sudah tentu," jawab Oleg. Dia mempunyai mata aneh – hijau dengan bintik coklat.
"Adakah anda merasa sayang kepada seseorang?"
– Sesuatu, – remaja yang ditentukan. – Di sini tablet baru-baru ini jatuh, ia terhempas, ia adalah kasihan.
– Untuk bersimpati dengan seseorang?
-No. Jika anda berfikir mengenainya, orang sentiasa menyalahkan …
– Anda sendiri harus dipersalahkan kerana berada di rumah anak yatim?
"Baiklah, tidak bertuah, ini berlaku." Oleg mengangkat bahu. – Tetapi kemudian saya bernasib baik, ibu dan ayah saya membawa saya dari sana.

Ibu bapa memerlukan sekurang-kurangnya beberapa ruang pernafasan dan sekurang-kurangnya harapan.
"Biarkan dia tetap seperti saya," kata saya. "Kalau dia."
Apa yang hendak disembunyikan, saya berharap tidak bersetuju.
Walau bagaimanapun, Oleg datang, melihat dengan mata berbintik-bintiknya, membawa omong kosong kejamnya, yang tidak dapat disangkal.
***
– Apakah episod dengan alkohol dan ubat-ubatan?
– Eksperimen. Semua orang bercakap tentang ini dan menulis tentang hal itu, perlu untuk mencuba …

– Adakah ada orang yang anda suka? Atau adakah dia?
"Jika anda menilai cinta dari buku, tidak."
– Adakah anda menghormati?
– Ya.
– Adakah anda rasa bersyukur apabila anda berbuat baik?
– Semua orang melakukan apa yang bermanfaat untuk mereka. Ia boleh menjadi baik atau jahat untuk saya atau untuk anda.
– Adakah anda faham ada sesuatu yang salah dengan anda? Apa yang kamu berbeza dari orang lain?
– Kadang kala, kadang-kadang tidak. Adakah anda tahu apa ini? – rasa ingin tahu ikhlas ("dia selalu ingin tahu").
– Mungkin sejenis gangguan biokimia. Otak tidak berfungsi seperti itu.Anda tidak dapat menjalani biasa untuk kasih sayang manusia, belas kasihan, terima kasih … Well, seperti yang anda tahu, tidak buta, orang tidak membezakan warna, atau tidak mendengar bunyi band, atau tidak boleh mengemukakan apa-apa enzim …
– Dan kenapa begitu? Sakit kepala di zaman kanak-kanak melanda?
– Tidak, ia tidak mungkin. Sebaliknya kongenital. Mereka mengatakan ia berlaku jika ibu biologi anda minum semasa mengandung.
– Saya lihat …
– Lihat (saya menarik beberapa kepingan pada helaian), di sini adalah skala pembangunan. Terdapat perkembangan fizikal, intelek, emosi, sosial … Untuk semua skala ini manusia dapat menandingi umur kalendarnya (katakan 15 tahun), boleh ketinggalan mungkin di hadapan. Itulah bagaimana ia akan mencari seorang remaja dengan sindrom Down (dengan cepat meletakkan salib). Tetapi ini kelihatan seperti anda (menarik bulatan di tempat yang betul).
– Dan ke mana ia pergi? – Oleg terkejut.
– pembangunan emosi. Ia adalah mereka sering mengimbangi lag intelektual dan sebahagiannya fizikal. Daunyata sangat emosional dan mampu bersikap empati, mereka tidak menarik secara luaran, tetapi mereka mudah dicintai, jika anda tahu dengan lebih dekat.Dan dengan anda dalam hal ini, malangnya, yang bertentangan adalah benar … Anda mempunyai beberapa pendahuluan pada skala intelektual, tetapi di sini, anda melihat, lag yang teruk … Nah, akibatnya, perkembangan sosial …
– Ya. Got it.
"Apa yang anda fikir semua orang cuba mencapai, hampir tanpa pengecualian?"
Oleg berfikir untuk masa yang lama.
– Wang – jelas tidak semuanya. Seks – juga tidak semua. Kuasa atas orang lain?
– Tidak, ada orang yang tidak bercita-cita berkuasa, walaupun mengelakkannya. Tetapi semua orang mahu menggembirakan orang lain, mereka mahu disayangi.
"Dan adakah saya mahu?" – Mata Oleg sedikit bulat.
"Ya," kata saya tegas. – Hanya untuk anda, hampir mustahil, sebagai kelemahan untuk menyelesaikan masalah dengan integral.
– Kurang daripada atau kurang daripada atau sama dengan? – Oleg cepat bertanya.
– ?!
– Mustahil atau hampir mustahil? Adakah keputusan itu ketat atau tidak?
"Anda tidak boleh membuat ahli matematik hebat dari tingkat bawah, tetapi sebagai peraturan, anda boleh mengajar aritmetiknya," saya menjawab dengan jujur. – Lihat: organisme mempunyai dua sistem kawalan – saraf dan humoral, iaitu kimia. Dengan kimia dan emosi anda mempunyai beberapa liputan yang jelas, tetapi intelek dipelihara, jadi mungkin untuk mengimbangi kemahiran sosial dengan mengawal "dari minda," seperti tekanan ke bawah dengan emosional yang bergejolak.Saya akan bereksperimen jika saya awak.
– Saya mendapatnya. Di manakah saya mulakan?
– Bolehkah anda "mengira" dari minda yang dikehendaki orang? Apa yang akan menjadi baik bagi mereka?
– Kadang kala, kadang-kadang tidak. Dan bagaimana saya tahu percubaan berjalan lancar?
– Anda semua suka, anda tidak akan takut dan malu dari anda, seperti dari serangga yang jahat, dan anda sendiri akan gembira dengan ini, bagaimana lagi!
– Dan jika ia tidak penting kepada saya atau bahkan menjijikkan saya?
"Kemudian itu kegagalan," aku mengeluh. "Tetapi anda masih boleh meninggalkannya sebagai masa operasi." Anda perlu hidup lebih jauh di dunia ini. Saya suka lebih baik daripada tidak suka.
– Saya mendapatnya. Di manakah saya harus mulakan?
– Adakah anda tahu apa yang hampir semua orang suka bercakap tentang? Mengenai diri anda sendiri. Mereka suka apabila mereka berminat …
***
Di tangan bapanya terdapat sejambak besar, seperti penyapu kaca.
– Kami tidak fikir … – penuh semangat, tercekik perkataan, katanya. – Tetapi Oleg … dia … dia bijak berminat dalam kerja-kerja saya, dia brews teh ibunya dan menyampaikan dadah, ia membantu untuk menyelesaikan masalah ketinggalan dan telah ditarik dalam fizik seorang budak yang mengancam pengusiran, kedua ibu bapanya memanggil kita dengan syukur, dan Oleg marah menolak yang hadiah yang baik, yang mereka ingin sampaikan kepadanya. Dia berkata: Aku melakukannya kerana rakyat perlu membantu antara satu sama lain … anda … anda … kami …
"Hentikan," saya mengeluh. "Ia hanya percubaan." Saya berjaya memulakannya, kerana dalam beberapa cara otak saya dan otak Oleg anda bekerja sama, tetapi saya tidak tahu tentang kapan, bagaimana dan apa percubaan ini akan berakhir …
Bapa saya tentu tidak mendengar saya. Dia hancur terima kasih dan pergi.
Bouquet sejurus selepas berlepas, saya berikan kepada pendaftaran, kerana di pejabat kecil saya dari bau bunga saya mengalami serangan asma. Atau bukan dari bunga?
Sumber

Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: