๐Ÿ‘‰ Ibu, saya suka fraera

Ibu, saya suka Perancis

Mikhail Labkovsky
Ahli psikologi
Baru-baru ini, di salah satu ceramah beliau ke mikrofon datang seorang wanita kira-kira 60, dan memberitahu kisah bagaimana dia tinggal berkahwin 27 tahun dan 27 suaminya diperlekehkan, dihina, dihina, dan pada hari yang baik hanya berkelakuan dengan cara yang tdk sopan. "Saya telah mendengar program anda, – dia berkata, wanita itu – akhirnya, saya menyedari bahawa ia adalah mustahil untuk hidup, dan sekarang saya tidak bercerai neurotik.?"
Kepada saya, tentu saja, adalah baik untuk menumbuk diri saya di dada, seperti "apa yang baik" saya. Tetapi saya bertanya kepadanya beberapa soalan, dan ternyata ia tidak dalam nasihat ajaib saya. Hanya suami saya sudah tua. "Kerana ia mempunyai pasir pergaduhan, tetapi dia besarkan sesuatu, cuba untuk membantah, dan anda tidak menyimpannya lagi – Saya mengecewakan pendengar setia -. Anda bercerai kerana dia tidak mempunyai orang lagi."
Dan neurotik, dia, tentu saja, kekal.
Atau kes ilustrasi, semasa saya berada di perundingan itu datang seorang wanita dengan lengan yang patah – suami-pagi dalam keadaan mabuk. Dan ini adalah suami ketiga. Yang pertama memberinya tulang patah pangkal tengkorak hampir pada majlis perkahwinan, yang kedua juga sangat minum. Dan seperti semua orang yang sudah berkahwin dengan alkohol, dia bertanya apa yang harus dilakukan, "kerana seorang lelaki baik, dan apabila sedar – begitu baik dan begitu mencintai semua orang!"

Alkohol dan penyerangan adalah kekurangan ganas, dalam contoh yang saya ingin menunjukkan bahawa apabila memilih pasangan, orang yang tidak sihat hanya dipandu oleh bisikan kepada mereka tentang kompleks, ketakutan, jiwa mereka yang meletup. Memutarbelitkan jiwa biasanya dalam zaman kanak-kanak, dan hubungan seksual yang amat kuat terpancar masalah dalam hubungan dengan ibu bapa yang berlainan jantina.
Dalam pengertian ini, saya sentiasa bergerak apabila ibu bapa dan teman wanita menjerit, sebagai contoh, seorang wanita: "Ya, bagaimana boleh anda tidur dengan dia Dia binatang Lihat bagaimana dia berkelakuan ?!" Membawa hujah kuat yang berbeza, menarik kepada otak. Tetapi selepas semua, otak mempunyai dua hemisfera – yang kiri adalah bertanggungjawab untuk logik dan tingkah laku rasional, yang tepat untuk emosi. Dan semua hujah terus dipahat dengan rasional. Manakala rakan yang kita pilih intuitif dan dengan bantuan deria. Dan dialog ini tidak dapat dielakkan pergi ke buntu atau putaran dalam lingkaran setan: "Dia jahat!" – "Dan saya suka dia!"

Dan, saya ulangi, memilih alkohol untuk suami adalah yang paling ketara, tetapi bukan fenomena yang paling biasa. Selalunya neurotik yang senyap memilih diri mereka sendiri neurotik yang sama – manipulator, tersinggung dan marah, tiba-tiba melompat,neperezvanivayuschih yang tidak mahu berkahwin dan bertanggungjawab …
Dan menyalahkan untuk pilihan ini pelik nenek buruk. Dan kerana terdapat lebih banyak bapa yang buruk di negara kita daripada yang biasa saja, maka perempuan-neurotik adalah majoriti.
Saya terangkan bagaimana ia berfungsi mengapa gadis-gadis baik jatuh untuk orang jahat? Ya, kerana apabila anak-anak perempuan kecil, bapa mereka tidak pernah memberitahu mereka "kamu adalah yang paling cantik saya" dan "kamu adalah puteri saya", mereka terlupa apabila anak perempuan itu mempunyai hari jadi, tidak diambil dari masa tadika, pulang lewat dan dalam suasana suram , dan selepas perceraian mereka berhenti memanggil.
Gadis-gadis menyayangi bapa mereka dan terlepas begitu banyak sehingga mereka menangis, sangat bergantung pada perasaan dan keinginan mereka, dan lebih sering tidak mahu berkomunikasi. Masih menunggu sesuatu, menunggu. Dan sekarang, apabila ia adalah masa untuk bertemu dengan anak-anak muda, jika seorang lelaki muda yang prihatin, penyayang, caring, membawa beg beliau dan memberikan tangannya apabila dia mendapat keluar dari kereta, gadis itu adalah pada dasarnya tidak dapat melihat dia sebagai seorang lelaki. Di matanya, dia adalah kain, yang lemah dan berpotensi henpecked. Dan orang seperti itu (atau sebaliknya, ketika dia melihatnya) tidak merasakannya sama sekali.

Tetapi jika lelaki itu tidak memegang pintu kereta bawah tanah untuknya, dan pintu kaaak ini memukulnya di kepala – itu sahaja! Di sini ia adalah muzhik! Itu sahaja, ayah!
Cek yang paling penting: jika selepas tarikh pertama atau kedua, mungkin selepas hubungan seks, lelaki / perempuan tidak memanggil, "hilang", maka tindak balas neurotik yang sihat – segera hilang minat dalam hubungan ini. Tetapi tidak! untuk neurotik adalah permulaan cinta yang hebat.
Kerana pada zaman kanak-kanak dia juga bertanya-tanya di mana semua telah pergi dan hanya berlari selepas ibu bapanya, cuba menarik perhatian mereka. Akibatnya, dalam jiwa ini, cinta bergantung kepada rasa benci, penghinaan dan kasihan diri. Dan yang menyebabkan semua perasaan ini – menyebabkan minat, daya tarik seksual, perasaan …
Lelaki semasa sering berkelakuan seperti ayah.
Sekarang lelaki itu mengabaikan, menunjukkan sikap tidak berminat? Dan apa yang berlaku pada zaman kanak-kanak: "Ayah tidak memanggil – dia mempunyai perkara lain yang perlu dilakukan"; "Ayah marah – itu kerana saya buruk pada diri saya sendiri"; "Saya tidak berhak mendapat perhubungan yang baik dan hadiah."
Lelaki itu tamak? Dan apa yang sering dikatakan oleh Dad? "Saya menjaga anda semua, saya bekerja dari pagi hingga malam, saya tidak boleh makan malam biasa pada waktu petang, tetapi anda telah membeli semua najis yang tidak perlu …"

Lelaki itu tidak mahu bertanggungjawab? Berkahwin, menjaga, melindungi? Dan bagaimanakah Ayah berkelakuan ketika seorang gadis datang kepadanya dengan masalahnya? Dan dia pernah berkata: "Jangan ganggu saya – pergi mencari sendiri." Etc.
Mempengaruhi, sudah tentu, dan sikap paus kepada ibunya. Kanak-kanak melihat segala-galanya, memerhatikan, tidak sadar melihat hubungan ibu bapa sebagai contoh, dan ini membentuk hubungannya sendiri dengan jantina yang bertentangan.
Gadis-gadis dengan "pukulan senapang" sering memilih yang dipanggil lelaki yang kejam atau agresif, yang bukan sesuatu yang bukan pada mulanya, tetapi tidak di tempat ketiga. "Dan saya suka tentera, cantik, besar" – itu sahaja.
Masih gadis-gadis ini sangat kreatif dan mereka sendiri mendapati alasan untuk mengabaikan diri sendiri. Dan dalam diri mereka mereka dapati. Sangat mudah. Dia memanggilnya dan menggelengkan telefon: "Saya tahu, itu semua kerana saya salah laku dan mengatakan sesuatu yang salah …" Bagi dia, ia adalah adat sejak zaman kanak-kanak – untuk menganggap dirinya bersalah.
Pada masa yang sama, lelaki yang baik yang berorientasikan keluarga, wanita yang menghormati, mampu menjaga dan mengasihi, gadis-gadis ini tidak menyedarinya. Tetapi selepas kegagalan lain dalam hubungan atau perkahwinan, mereka mula menyanyikan lagu lama tentang "semua petani kambing" dan membincangkan perkara ini dengan rakan-rakan.
Sudah tentu, sekiranya pasangan itu membaling kayu, neurotik mungkin melompat dari hubungan yang tidak sihat, tetapi tidak lama lagi akan mencari seorang algojo baru. Apabila berpisah, dia berkelakuan seperti penagih dadah yang berhenti untuk menyampaikan dos baru. Dia perlu menyerang seseorang, anda perlu mengalami emosi – penghinaan, kebimbangan, rasa sayang diri lagi dan lagi!

Dan apabila tidak ada lagi rakan yang "buruk" di tangan, adalah perlu untuk meletakkan kesalahan itu sendiri, yang menghancurkan jiwa dan menyebabkan kemurungan. Walau bagaimanapun, dalam neurotik yang bermain di BDSM, ia berlaku bahawa algojo dan mangsa berubah tempat. Seperti dalam filem "Bitter Moon".
Perhatikan, keperluan untuk hubungan dalam neurotik jauh lebih tinggi daripada orang yang sihat. Semua yang sama, kerana anak kecil itu tidak mempunyai siapa pun kecuali ibu bapanya, dan sepanjang hidupnya dan semua emosinya hanya bergantung pada kedua orang ini. Dan sekiranya hubungan dalam keluarga itu buruk, maka kehidupan menjadi serba salah. Jadi ia terus …
Sihat tidak berlaku, bahawa jika hubungan itu berakhir, semua kehidupan secara langsung sepenuhnya kehilangan artinya. Terdapat kes-kes lain. Hubungan mengambil tempat dalam hierarki nilai, tetapi tidak semestinya yang pertama.

Bagaimana tidak terjebak dalam hubungan neurotik. Arahan.

Peraturan yang paling penting bukan untuk mengetahui hubungan dengan rakan kongsi. Jangan berurusan dengannya, tetapi dengan dia. Lebih kurang lagi:
1. (Jika anda rasa melekit pada asshole seterusnya) Jika ada perasaan berbelah biasa yang menarik dan mahu, tetapi pada masa yang sama sesuatu yang menjengkelkan, mengecewakan dalam sikapnya, tingkah laku, meninggalkan aftertaste tidak menyenangkan, dan beberapa tindakan objek nafsu kamu dan benar-benar tersinggung – IT'S IT! Langkah satu – sehingga terlambat – lompat! Ini adalah satu-satunya cara yang betul.
2. Langkah Dua: untuk menyedari bahawa ia tidak suka – ia adalah satu perangkap, emosi neurotik. Apa yang tidak menarik untuk lelaki itu (gadis), dan emosi yang anda boleh mendapatkan kerana cara pasangan anda akan mengabaikan, menghina, memalukan.
3. Langkah ketiga – mengalahkan perpecahan. Walaupun telah meninggalkan hubungan dan menyedari bahawa semuanya adalah betul, anda semestinya akan merasakan keinginan untuk memanggil, menulis, periksa bagaimana ia berada di sana … Jika keinginan itu sangat membakar, anda boleh, tentu saja, cuba. Tetapi anda tidak boleh memanggil beberapa hari, minggu, bulan. Selepas itu, ia akan menjadi lebih mudah. Dan ia akan menjadi satu langkah ke arah kesihatan mental baru dan hubungan yang sihat.

4. Langkah Empat – tidak pun cuba untuk mengambil kesalahan pada ibu bapa.Berhenti di kesimpulan bahawa mereka telah memberikan segala-galanya anak-anak mereka boleh. Dan mereka mempunyai neurosis sendiri dan alasan mereka untuk bertindak dengan cara ini, dan tidak sebaliknya.
5. Langkah lima – menyedari masalah itu, merawat kepala secara sistematik. Untuk alamat kepada ahli psikologi. Cari sumber dalam diri anda, mula bekerja pada diri sendiri, berubah, untuk akhirnya menerima kegembiraan dan kesenangan dari kehidupan secara umum dan dari hubungan khususnya.
P.S. Dia sedar bahawa dia entah bagaimana mengabaikan orang-orang yang menjadi mangsa ibu mereka. Dan nama mereka adalah legion. Oleh itu, neurotik adalah lelaki yang mempunyai ibu yang autoritarian dan / atau agresif. Dan dia sama sekali tidak memberi perhatian pada anaknya sama sekali, tidak menghiraukan kewujudannya, atau mengurusnya sebagaimana perlu, sejuk.
Kanak-kanak itu menderita sebagai seorang kanak-kanak, dia tidak mempunyai kehangatan ibu, perhatian, dia boleh takut ibunya, berada di bawah tekanannya. Sebagai pilihan – tidak mengambilnya sebagai ibu sama sekali, kerana kehadiran ibu itu lebih formaliti: dia tidak peduli kepadanya, selalu berlari ke suatu tempat, dia jarang melihatnya dan memanggilnya dengan nama. "Natasha telah tiba," "Natasha telah menemui seorang kekasih baru."
Apabila seorang budak lelaki itu tumbuh, obyek nafsu itu sejuk, kotor, kadang-kadang kejam, tidak ada yang memberi dia seorang wanita.Dia menderita cemburu, sentiasa mencari hubungan dengannya, berasa cacat. Dan apabila anak-anak dilahirkan dalam keluarga, mereka cemburu terhadap anak-anak.
Mengenai penyayang, menyayanginya, elementer tidak berbaloi. Dan jika saya berkahwin dengan seorang gadis yang baik secara tidak sengaja atau dengan penerbangan, maka tidak lama lagi saya sudah mencari seorang perempuan simpanan yang kotor.
Tragedi orang-orang ini adalah bahawa mereka tidak pernah menerima dari hubungan dan cinta – tidak keseronokan atau kebahagiaan. Cinta untuk mereka adalah belas kasihan yang lengkap.
Sama ada terdapat peluang untuk menghilangkan neurosis dan sama ada kemungkinan untuk mengubah libido – kita akan bercakap pada masa akan datang.

Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: