๐Ÿ‘‰ Kesan Perelman. Jalan yang luar biasa hingga juta | Blogs |

Kesan Perelman. Laluan tidak standard kepada satu juta

"Dia yang mencari berjuta-juta, jarang sekali mencari mereka, tetapi dia yang tidak mencari mereka, tidak pernah mendapati." Ini seruan cinta Honore de Balzac untuk mengutip penulis buku teks popular mengenai pengayaan, dengan itu membayangkan: keinginan untuk kekayaan adalah syarat pertama dan paling penting untuk pemerolehannya. Tidak melihat berjuta-juta orang yang tidak meletakkan satu juta gol.

Walau bagaimanapun, seperti apa-apa aphorisme, frasa cemerlang Balzac mudah dicabar oleh cadangan lain kandungan yang bertentangan. Selain itu, tidak sukar untuk memberikan banyak contoh yang membuat keraguan kebenaran bersayap, atau bahkan menyangkal sepenuhnya. Contoh yang paling baru-baru ini, yang mana semua akhbar itu meniup selama lebih dari satu tahun, adalah demarche ahli matematik Grigory Perelman. Seorang saintis yang berbakat, hidup bersendirian dan tidak mampu, berjaya menyelesaikan teka-teki yang terkenal, di mana minda lelaki terbaik telah bertempur selama satu abad, dan mendapat hadiah bernilai satu juta dolar untuk penemuan ini. Ia agak jelas bahawa teka-teki – hipotesis Poincare – sangat menarik kepadanya dengan sendirinya, dan bukan sebagai satu cara untuk mendapatkan sejuta. Kerana hadiah Perelman menantang dengan tegas, mengatakan bahawa dia mempunyai cukup wang untuk cara hidup yang biasa dan tidak memerlukan satu juta.Sama sekali tidak menyukai kekayaan, saintis masih memperolehnya, namun setelah menerimanya, dia tidak menghiraukannya dengan tidak peduli.

Ia nampaknya – satu lagi contoh kuis genius yang gila, unik, dan oleh itu tidak sama sekali menunjukkan. Sesiapa pun boleh bertanya: "Apa hubungannya dengan saya, orang biasa?" Jika ini berlaku kepada saya, saya tidak akan melepaskan wang itu! " Tetapi mengapa tidak ia berlaku?

Malah, kes Perelman tidak sama sekali unik. Peristiwa sedemikian berlaku 6 tahun yang lalu di hadapan seluruh negara, tetapi tidak menerima publisiti yang luas. Sekarang program ilmiah yang popular, yang dilakukan oleh Alexander Gordon di udara malam saluran NTV, telah dilupakan. Pada tahun ini, hampir dua ratus ahli sains Rusia menjalankan perbualan secara langsung dengan tuan rumah mengenai pelbagai isu saintifik. Tiba-tiba seorang penaja tanpa nama muncul, menjanjikan hadiah kepada narator terbaik 100 kilogram emas atau satu juta euro untuk dipilih. The intrigue twisted! Selepas banyak keraguan dan siksaan pada upacara solat, pemenang telah diumumkan. Dia menjadi ahli fizik berusia 78 tahun Dmitry Sergeevich Chernavsky, pencipta saintifik integrasi synergetics. Adalah menarik bahawa pada masa pemberian pendapatan rasmi saintis di tempat utama kerja adalah 3 ribu rubel sebulan.Apa yang mengagumkan penonton di majlis tersebut, apabila pemenang mengumumkan keputusannya untuk berkongsi wang sama rata di kalangan semua peserta program.

Kedua-dua contoh ini (dan banyak lagi yang boleh disebutkan) menjadikannya perlu untuk mengulangi semula banyak resipi pengayaan tradisional. Selain itu, resipi ini tidak semestinya diperkayakan oleh sesiapa sahaja, kecuali pedagang sendiri. Nampaknya wang yang besar tidak semestinya datang kepada mereka yang bercita-cita untuk mereka. Kadang-kadang ia berlaku agak sebaliknya – wang itu pergi kepada mereka yang tidak benar-benar memerlukan mereka, yang mempunyai tugas yang lebih penting dalam hidup mereka. Sudah pasti menyatakan: "Wang diperlukan untuk tidak memikirkannya." Mungkin, dalam erti kata tertentu, berhenti berfikir tentang mereka, jangan berpindah dari mereka, tetapi sebaliknya – anda mendekati mereka.

Apabila membaca pelbagai manual untuk jutawan masa depan, seseorang tidak dapat membantu mengingatkan semula percubaan-percubaan yang mudah psikologi-pemangku pengangkut memakai haiwan. Sebagai contoh, dalam satu eksperimen ayam lapar diletakkan di hadapan penghalang plexiglass berbentuk U, di belakangnya adalah umpan makanan. Makanan yang menyukai, burung terpaksa memecah masuk ke dinding yang telus, tidak dapat sampai ke umpan.Untuk makan, ia adalah perlu untuk hanya beralih kepada matlamat dengan punggungnya, melepaskannya dari medan penglihatan dan untuk sementara bergerak dalam arah yang sama sekali berbeza. Kuram seperti itu ternyata berada di luar kuasanya. Hanya haiwan yang berdiri lebih tinggi di atas tahap evolusi (misalnya, anjing), walaupun dengan kesulitan, tetapi belajar untuk mencapai matlamat secara tidak langsung.

Nampaknya resipi tradisional untuk pengayaan dicipta untuk ayam yang tidak menyakitkan, dan bukan untuk orang yang munasabah. Saya gembira bahawa terhadap latar belakang kertas buangan popsihologicheskogo ini mula muncul dan buku untuk orang ramai. Contohnya, buku ekonomi Inggeris John Kay "Penyimpangan: Kenapa matlamat kami lebih mudah dicapai secara tidak langsung". Tidak mungkin penerbit Rusia berani untuk menerjemahkannya tidak lama lagi. Lagipun, kandungannya tidak menjanjikan refleks yang menggenggam dari seorang lelaki tamak di jalanan. Bagi mereka yang tidak termasuk dalam kategori pembaca domestik yang paling ramai ini, kami secara ringkas meringkaskan kandungan buku yang luar biasa ini. Nama-nama babnya bercakap untuk diri mereka sendiri: "Kenapa sering keuntungan lebih tinggi bagi syarikat yang keuntungannya bukanlah perkara yang paling penting," "Mengapa mereka yang tidak lebih bahagia daripada bahagia bahagia?" …

Selama beratus-ratus beratus-ratus resipi untuk kebahagiaan dan ketenangan fikiran telah ditulis.Kebanyakan mereka boleh diringkaskan dengan sangat mudah: orang yang mencari alasan untuk dirinya sendiri dan sekelompok jiwa kaum yang berkongsi cita-citanya gembira. Mungkin ia adalah perkara yang paling penting. Kehidupan gembira apabila ia dipenuhi dengan perniagaan yang membawa kepuasan. Dan berlatih dalam kehidupan mengikuti apa yang akan anda lakukan, walaupun anda tidak membayarnya. Dengan keadaan ini, anda pasti akan melakukan pekerjaan yang baik. Kemungkinan besar – walaupun begitu baik bahawa ganjaran tidak akan lambat untuk diikuti.

Dan akhirnya petikan yang lain. Dari penghakiman Hans Selye, pengarang doktrin stres: "Rahsia memilih pekerja adalah mudah – anda perlu mencari orang yang sendiri ingin melakukan apa yang anda mahu mereka lakukan." Dan untuk mendengar kata-kata berikut ini, walaupun hari ini, perusahaan anda hanya terdiri daripada diri anda sendiri. Dan mungkin, dalam kes ini – terutamanya. Satu juta akan ditambah!

Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: