πŸ‘‰ Konflik remaja: sebab dan kaedah penyelesaian

Konflik remaja: sebab dan kaedah penyelesaian

Dmitry Nikolaev

Psikologi, Timbalan Pengarah

Pusat Penyelidikan "Penganalisis"


Kenapa seorang remaja mula memberontak?

Bagaimana untuk bertindak balas kepada ibu bapa tentang kekasaran, kekasaran dan ketidakpatuhan remaja?

Bagaimana untuk bertindak dengan orang luar dengan seorang remaja yang tidak sopan?

Bagaimana hendak mencapai seorang remaja jika dia tidak mahu mendengar?

Bagaimana jika remaja itu secara terbuka bermusuhan dengan ibu bapanya?

Remaja itu bertentangan dengan persekitarannya. Apa yang perlu saya lakukan?

Bagaimana jika remaja itu adalah "buangan" di dalam kelas? Sekiranya saya memindahkannya ke sekolah lain?

Kenapa seorang remaja mula memberontak?

Seorang remaja boleh memberontak, misalnya, menyatakan ketidaksetujuannya dengan tindakan orang lain. Dalam kes ini, dia memberontak, kerana dia tidak mempunyai cara lain untuk menyatakan ketidaksetujuannya, atau mereka keletihan.
Apa yang perlu dilakukan kepada sanak saudaranya? Pertama, belajar mendengar seorang remaja, cuba memahami keperluan, ketakutan, motivasi, belajar untuk mempercayainya dengan satu sama lain.
Kedua, untuk membantunya memperluaskan tatalaku tingkah laku, cuba untuk menunjukkan dengan makanan yang paling baik yang sebagai tambahan kepada pemberontakan, terdapat banyak cara lain untuk menanggapi, termasuk yang membina.

Ini satu lagi perkara, apabila pada tahap tertentu membesar rusuhan menjadi cara remaja untuk berinteraksi dengan dunia dewasa di sekelilingnya. Alasan untuk kelakuan ini boleh dikaitkan dengan gangguan mental tertentu dan keadaan sosial di mana remaja itu.
Gangguan mental, mujurlah, adalah kejadian yang jarang terjadi, dan ia benar-benar memerlukan nasihat pakar perubatan.
Pilihan kedua, yang paling kerap, adalah konflik antara keperibadian yang muncul dan persekitarannya. Ia secara langsung berkaitan dengan penstrukturan semula radikal tubuh manusia semasa remaja.
Satu-satunya ribut hormon yang merosakkan di dalam badan bayi semalam boleh menyebabkan kecemasan emosi yang tidak terkawal. Tetapi selepas semua, bukan sahaja badan tetapi juga jiwa yang direkonstruksi.
Sebagai seorang kanak-kanak, ibu bapa, pendidik, guru adalah pihak berkuasa yang tidak dapat dipertikaikan untuk kanak-kanak, itu adalah pendapat dan penilaian mereka bahawa dia dipandu. Pada masa remaja, semuanya berubah. Pemuda itu telah mendapat beberapa pengalaman dan cuba membuat keputusan atas dasar penghakimannya, untuk membuat keputusan secara bebas.

Di samping itu, kanak-kanak di luar keluarganya muncul kumpulan rujukan, atas dasar yang dia laksanakan sendiri. Pendapat orang dewasa menjadi kurang penting.
Jika orang tidak mengambil kira perubahan ini, terus berkomunikasi dengan remaja seperti yang bodoh, mereka mengancam harga diri. Remaja cuba menyelamatkannya dengan menyusutkan orang dewasa yang trauma dalam fikirannya. Akibatnya, kita mendapat landasan yang ideal untuk konflik.
Konflik dengan seorang remaja boleh, jika tidak menghalang, maka akan melemahkan dengan ketara, jika anda mengingati perkara utama yang diperlukan seorang remaja – lebih banyak kebebasan. Jadi beri dia!

Bagaimana untuk bertindak balas kepada ibu bapa tentang kekasaran, kekasaran dan ketidakpatuhan remaja?

Seperti mana-mana konflik, pertukaran "kesungguhan" pada emosi adalah salah satu pilihan yang paling teruk untuk menyelesaikan situasi semasa. Saya akan mengesyorkan sebagai tindak balas kepada kekasaran dan crudeness tenang dan yakin menyatakan bahawa dalam apa-apa ceramah nada kepada ibu bapa tidak dibenarkan, dan untuk menawarkan remaja itu untuk beberapa waktu untuk bersendirian di dalam bilik untuk bertenang. Ini adalah salah satu cara untuk keluar daripada fasa "panas" konflik.
Tetapi untuk membincangkan apa yang sebenarnya membawa kepada konflik, apa pengalaman ibu bapa dengan ini,apa yang remaja, bagaimana untuk menyelesaikan salah faham yang timbul – harus kemudian, di tengah-tengah keadaan emosi tenang semua pemegang kepentingan.

Bagaimana untuk bertindak kepada orang luar, sebagai contoh, guru dengan seorang remaja yang tidak sopan?

Kekasaran harus dihentikan dengan tenang, tetapi tegas. Buat komen, jika perlu, buang dari kelas. Dalam kes-kes yang sukar, sambung ibu bapa dan psikologi sekolah.

Secara umumnya, guru akan mengingati bahawa pelajar menghargai dan menghargai guru yang mereka berminat. Dan mereka tahu bagaimana menghormati dan menghargai dengan daya dahsyat. Ia adalah dosa bagi guru untuk tidak menggunakannya. Dan dengan faedah bersama.

Bagaimana untuk mendekati remaja itu jika dia tidak mahu mendengar, dan menarik keluar?

Jika kanak-kanak tidak mempunyai pengalaman dalam perbualan sulit dengan ibu bapa, sebagai contoh, dia mempunyai selama bertahun-tahun dilayan dirinya, manakala orang dewasa yang terlibat dalam urusan mereka sendiri, dan apabila dia berpaling 13, ibu bapa tiba-tiba "matang" untuk perbualan jiwa penjimatan, bagaimana inisiatif itu perlu bertindak balas seorang remaja?
Dia hanya tidak tahu apa yang hendak dikatakan kepada orang dewasa ini, ia tidak dapat berkongsi perasaan mereka, emosi, dia tidak faham mengapa kini mahu daripadanya. Pendek kata, untuk mencapai remaja, anda perlu mula bercakap dengannya 13 tahun sebelum itu.Dan jangan berhenti.
Jika, atas sebab tertentu, keluarga tidak mempunyai pengalaman sedemikian, dan ibu bapa terpaksa cuba menjangkau seorang remaja yang telah bertahan, hanya ada satu nasihat – melupakan notasi, nada mentor, sikap merendah diri kepada anak. Bersikaplah terbuka, jujur ​​dan sabar, berkomunikasi dengannya di tempat yang sama. Dan jangan jemput dia ke perbualan sulit sebagai penyiasat suspek.

Lakukan sesuatu yang menarik dengan seorang remaja (bukan untuk anda, untuk dia!) -Membuat sesuatu, membuat, program, berkhemah, muzium, teater, memancing. Menjadi menarik, tetapi tidak menjadi pelajaran dan tidak mengganggu. Dan kemudian anda akan melihat bagaimana anak itu akan terbuka.

Bagaimana jika remaja itu secara terbuka bermusuhan dengan ibu bapanya?

Perbalahan antara orang dekat memberi kesaksian kepada patologi hubungan dalam keluarga. Sebenarnya terdapat dua pilihan.
Pilihan pertama – remaja itu bertindak balas dengan permusuhan terhadap sikap kejam dan kejam salah seorang ibu kepada diri sendiri atau ahli keluarga lain.
Pilihan kedua – penjagaan ibu bapa begitu padat sehingga ia menyerang kanak-kanak di tangan dan kaki, secara harfiah tidak membenarkan bernafas, dan semua percubaannya untuk mendapatkan sekurang-kurangnya kemerdekaan dihentikan dengan tegas.Mereka tidak mahu mendengarnya, mereka tidak menganggapnya, mereka tidak menganggapnya serius.
Hidup dengan seorang remaja dalam sebuah keluarga sentiasa berperang. Selalunya untuk menyelesaikan kehancuran moral musuh. Tetapi ibu bapa yang munasabah tidak melawan anak mereka, tetapi di sebelahnya, bahu ke bahu. Dan kemudian musuh bukanlah seorang remaja, tetapi ketakutan, keraguan dan kebimbangan ibu dan bapanya. Berdiri di atasnya, mendengar hasratnya, lepaskan cengkamannya, beri dia kebebasan.

Remaja itu bertentangan dengan persekitarannya. Apa yang perlu saya lakukan?

Sekiranya seorang remaja bercanggah dengan persekitarannya yang sihat, saya akan mengesyorkan merujuk kepada ahli psikologi. Ini satu lagi perkara jika kanak-kanak itu dikelilingi oleh remaja yang "tidak berfungsi", dan ia adalah dengan mereka bahawa dia bertentangan. Kemudian, jika boleh, perlu mengeluarkan anak dari persekitaran ini.

Bagaimana jika remaja itu adalah "buangan" di dalam kelas? Sekiranya saya memindahkannya ke sekolah lain?

Alasannya boleh dikaitkan dengan ketidakupayaan seorang remaja untuk membina hubungan yang sihat dengan rakan sebaya.
Satu lagi pilihan yang mungkin adalah apabila remaja itu sengaja menentang dirinya untuk teman sekelas. Selalunya, ini berlaku dengan kanak-kanak yang mengenal pasti diri mereka dengan subkultur (emo, goth, dll), atau menunjukkan seksualiti yang tidak konvensional mereka.Dalam kes ini, tanpa bantuan ahli psikologi yang dapat mengurangkan badai emosi, menggembirakan kanak-kanak itu, membantunya untuk menyesuaikan diri dengan rakan sebaya, tidak dapat melakukannya.
Jika tidak mudah untuk membicarakan fakta bahawa seorang remaja tidak mempunyai teman di bilik darjah, mereka tidak memahami dan mengabaikannya, jika itu adalah persoalan sebenar, sekolah perlu ditukar segera.

Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: