๐Ÿ‘‰ Latihan psikoterapi. Isu 2010-04-17 - Pakar Psikologi

Latihan psikoterapi. Siaran 2010-04-17

Rakan-rakan yang dihormati!

Saya ingin menjelaskan soalan yang berkaitan dengan latihan psikoterapi. Permintaan – lihat artikel ini dan jawab, betapa betulnya perumusan di sini. Oleh itu,

Latihan psikoterapi

Biasanya latihan peribadi ringan yang bertujuan untuk mengukuhkan kestabilan emosi dan menyelesaikan masalah peserta mental. latihan psikoterapi membantu orang ramai untuk menghadapi kesakitan mereka, perasaan maladaptive dan masalah: membuang rasa bersalah, kebimbangan meningkat atau kecurigaan, rasa tidak puas hati, ketakutan, ketidakpastian, dan sebagainya.

Latihan psikoterapi merangkumi latihan dalam terapi Seni, pengaturan Hellinger, psikoterapi transpersonal, terapi fizikal, terapi tarian-motor … Lihat Psikoterapi

Berbanding dengan kumpulan psikoterapeutikal – ini adalah bentuk kerja yang lebih aktif dan lebih berstruktur, termasuk pelbagai latihan yang rumit dengan kerumitan yang berlainan (sebagai peraturan, semua yang sama, tidak rumit, diberikan kepada kontinjen). Semasa latihan, pelajarnya melakukan beberapa tugas, makna yang mungkin tidak dapat difahami atau tidak munasabah untuk mereka (mereka bernafas secara intensif, menarik,memainkan keadaan), tetapi dalam agregat, proses yang dijalankan menghasilkan perubahan hasil yang diingini dalam keadaan mental kepada yang lebih aman dan gembira.

Bagi mendapatkan kemahiran penting, dalam latihan psikoterapi, tugas-tugas tersebut biasanya tidak ditetapkan oleh kumpulan atau peserta. Sebaliknya, secara semulajadi, beberapa kemahiran yang berguna dipelajari oleh para peserta: kemahiran yang jelas membayangkan pemikiran dan perasaan mereka, keterampilan keterbukaan, kemahiran untuk melihat dalam pasangan adalah baik dan bercakap mengenainya.

Latihan psikoterapi, kemerdekaan dan kreativiti

Terdapat pendapat:

"Tugas latihan psikoterapi – terutamanya kembali kepada keupayaan seseorang untuk menghadapi situasi kehidupan bebas Keluarkan mengganggu cara berulang-ulang lakonan, yang membawa kepada masalah pulangan kreativiti untuk lelaki dia boleh mengatasi masalah sudah tentu, satu cara untuk mengatasi adalah untuk semua orang … – anda sendiri ".

Ini tidak benar. Kembalikan seseorang itu hanya boleh apa yang dia ada. Sekiranya seseorang dapat mengatasi situasi hidup sendiri, tetapi dalam situasi kehidupan yang sukar, keupayaan ini telah hilang – latihan psikoterapi dapat membantu dia mengembalikannya.Jika seseorang tidak pernah bebas, maka rawatan tidak akan membantu. Perlu – untuk membangunkan.

Begitu juga – keupayaan untuk kreativiti. Sekiranya seseorang sebelum latihan psikoterapi selama beberapa dekad tidak termasuk kepala dan terbiasa hidup mengikut corak, orang itu tidak sepatutnya dikembalikan.

Jika kita bermaksud premis psikologi humanistik bahawa setiap orang yang sihat di kedalaman mempunyai bijian, kecenderungan untuk pembangunan diri, kreativiti dan kemerdekaan, tetapi kecenderungan ini dapat disekat oleh peristiwa zaman kanak-kanak yang sukar dan seseorang perlu mengeluarkan blok ini, maka ya, mungkin, dan latihan psikoterapi dapat membantu dalam hal ini. Tetapi dalam hal menyelesaikan masalah ini seseorang tidak akan menjadi bebas dan kreatif, dia hanya akan memperoleh keupayaan ini.

Kemungkinan besar, anda mempunyai kemampuan mempelajari bahasa Jepun, tetapi ini tidak bermakna anda mampu berbahasa Jepun. Jika anda telah lumpuh kaki sejak kecil dan anda telah sembuh, anda masih perlu menguasai walaupun berjalan mudah. Rawatan tidak menjadikan anda penari.

Psikoterapi tidak membuat orang bebas dan kreatif, ia hanya terbuka kepada orang ini peluang ini.Adakah terdapat sebarang latihan yang menggalakkan pembangunan kemerdekaan dan kreativiti? Ya, ini adalah latihan pembangunan peribadi.

Sekali lagi – kejayaan kepada semua!

Yang ikhlas, Nikolai Ivanovich Kozlov

Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: