👉 Laugh-ho self-therapy | Blogs |

Laugh-ho self-therapy

Bagi sesetengah orang, kehidupan adalah korida yang menyeronokkan, dan untuk orang lain – koridor hitam. Dan tahap tragedi dan komikiti kita dapat mengatur diri kita sendiri. Setiap daripada kita dapat menjadi plastik dan mengubah kedudukan pengawal selia ini.

Adalah lebih baik untuk menertawakan kejahilan yang biasa daripada berlari ke arah yang tidak diketahui.

Dengan kejahatan anda boleh bertarung, atau mendamaikan. Tetapi ia seolah-olah saya lebih baik ketawa kepadanya. Ketawa memusnahkan kejahatan. Sekurang-kurangnya, ia menghancurkan ketakutan yang melumpuhkannya dan pemikiran terowong. Oleh itu, terdapat lebih banyak peluang untuk mencari penyelesaian yang boleh diterima.

Jika anda mendedahkan diri anda bodoh, maka pada harga yang baik.

Tiada seorang pun daripada kita yang terhindar dari kes-kes yang kita tidak dapat membuat jenaka. Kadang-kadang masuk akal untuk bertanya kepada diri sendiri soalan: "Siapa gila utama di sini?" – dan jujur ​​berkata: "Saya sendiri". Lawan melucutkan senjata ini. Tidak semua orang mampu menjadi bodoh. Adalah lebih baik untuk mengakui bahawa ia adalah bodoh daripada menunggu orang lain memberi perhatian kepadanya.

Bagi sesetengah orang, ketawa adalah ubat penawar, dan untuk yang lain, kekurangan humor, keputusan.

Penyelidikan baru-baru ini menunjukkan bahawa kekurangan rasa humor atau kepekaan terhadap humor tertentu menceritakan penyimpangan psikologi.Ketawa, tentu saja, memanjangkan nyawa orang yang tertawa, dan bukan penulis jenaka. Senjata bermata dua ini boleh diarahkan kepada anda. Ia sememangnya selamat untuk tertawa hanya pada diri sendiri dan hanya yang terakhir.

Dia ketawa pada dirinya sendiri, tetapi bagaimana dia dapat mencari dirinya sendiri?

Tertawa pada diri sendiri tidak perlu menafikan diri. Hanya orang yang yakin dapat memiliki keberanian untuk menertawakan dirinya sendiri. Ketawa seperti membantu menemui diri sendiri, atau sebaliknya – untuk mengurangkan keseriusan yang tidak perlu. Satu-satunya soalan adalah bagaimana untuk menentukan di mana ia tidak diperlukan, dan jika tidak. Ini dicapai sama ada melalui percubaan atau dalam ujian. Kita sendiri belajar dari kesilapan komunikasi kita atau dari kesilapan orang lain, melihat manipulasi mereka ketika kita bertindak sebagai guinea babi untuk mereka. Asas adalah kepekaan pada diri sendiri, ke medan sekitarnya, hingga keadaan. Ini adalah aliran kesedaran tentang perasaan, perasaan dan tindakan.

Kehidupan bernilai hidup – ia adalah sesuatu yang lucu untuk menerimanya.

Kebanyakan perkara bodoh di bumi dilakukan dengan ekspresi serius di muka, kata Baron Munchausen. Maruah kehidupan tidak diukur dengan keseriusan sikap terhadapnya. Tidak hairanlah salah satu metafora kehidupan adalah "komedi ilahi." Hanya orang untuk sebab tertentu kerap berfikir bahawa mereka tidak bermain dalam komedi, tetapi dalam tragedi.Kebenaran di tengah-tengah adalah kehidupan tragikom, tetapi hanya dalam banyak sikap mereka beralih ke arah tragedi dan komikiti tidak cukup. Cuba bereaksi sedikit lebih lucu, dan kehidupan akan menunjukkan kepada anda komedi.

MASALAH SERANGGA KEGAGALAN

Di satu pihak, jika anda menganggap masalah itu terlalu ringan, maka tidak lama lagi ia akan menjadi sangat besar. Dan jika sangat serius, berikan penyelesaian yang berlebihan, maka ia melumpuhkan kehendak takut akan kesilapan. Bagaimana untuk mencari keseimbangan yang munasabah antara keseriusan dan kebodohan?

Sudah tiba masanya untuk membebaskan humor anda dengan kehendak yang tidak masuk akal, dan kes-kes lucu berlaku kepada kita sepanjang masa. Sekiranya anda tidak mendekati kehidupan, maka ia sendiri adalah kes yang tidak masuk akal dan tidak masuk akal. Keluar adalah keseriusan kawalan ketawa. Sikap yang serius terhadap kehidupan menjadikannya tragis dan depresi. Rasa humor yang maju, sebaliknya, membantu membezakan antara keabadian dan kealpaan, memberi maklum balas kepada dunia.

Humor boleh bertindak sebagai cara melarikan diri dari realiti, sebagai pertahanan diri yang hipertrophi. Untuk bertindak sebagai cara untuk memperbaiki keadaan psikologi. Itulah sikap yang banyak beralih memihak kepada perasaan beku atau tragedi.Jika anda bertindak balas sedikit lebih lucu, kehidupan akan menunjukkan komedi, benar, dengan unsur-unsur tragedi, tetapi anda akan berasa hidup. Sudah tentu, anda tidak boleh selalu menghilangkan lelucon dari sesuatu yang serius, tetapi keadaan "keseriusan haiwan" tidaklah masuk akal. Ia tidak menyelesaikan masalah. Apabila masalah itu diberikan lebih banyak dan pemikiran sentiasa berjalan di dalam lingkaran setan, menendang satu sama lain, penyelesaiannya tidak ada. Orang, bukannya melihat bagel sumber, melihat lubang dari bagel.

Sikap berterusan yang serius kepada beberapa perkara mempersempit tumpuan perhatian. Anda berhenti melihat apa yang berlaku di sekitar, untuk mencari kemungkinan alternatif. Dalam imaginasi yang meradang, masalah itu mula mengambil tempat yang semakin meningkat dan kelihatan dominan. Humor membantu menembusi lingkaran setan yang semakin meningkat.

STEB YES STEBE CIRCLE

Untuk pengapfrasa Henry David Thoreau – Kehidupan, tentu saja, membolehkan jenaka remeh, tetapi anda tidak boleh menyingkirkannya dengan jenaka. Penyimpangan malar dari masalah sebenar walaupun dengan bantuan humor tidak membawa kepada penyelesaian mereka. Ini adalah cara melarikan diri yang lucu. Bukan yang paling teruk, tetapi, seperti melarikan diri, tidak berkesan.Sudah tentu, humor melegakan ketegangan, tetapi masalahnya masih ada. Dan jenaka dengan masa boleh menjadi semakin jahat, berubah menjadi sindiran, yang, sebenarnya, adalah penanda fakta bahawa masalah itu belum diselesaikan dalam jangka masa yang lama. Humor kekal tidak membantu mencapai kedalaman keadaan, ia hanya meluncur ke permukaannya. Ramai di antara kamu mungkin melihat pranksters bayi yang kekal yang bertukar menjadi reaksi pertahanan. Hanya pengalaman dan kefahaman yang mendalam dapat membantu menyelesaikan masalah ini.

PERBINCANGAN DAN KECAKUTAN

Humor membantu menahan kesakitan. Untuk hidup tidak akan penuh dengan penderitaan, kadang-kadang masuk akal untuk menyuraikannya. Sukar untuk berada di dunia yang penuh dengan penderitaan, tetapi untuk menyuraikan dan melihat dunia ini dari atas adalah untuk tidak mengambil bahagian dalam kehidupan secara umum. Syurga dan neraka sering dalam hubungan kita dengan apa yang sedang berlaku, dan bukan pada titik ruang dan waktu.

Kehidupan mempunyai bahagian komiknya sendiri. Tahap tragedi dan watak komik permainan ini kita dapat mengatur diri kita sendiri. Benar, ramai pengawal selia ini beralih ke arah tragedi penuh; beralih dan ada di sana sepanjang masa. Jika anda tidak menggunakan kawalan ini, mereka akan akhirnya berkarat.Mungkin cuba mengubah situasi mereka?

Jangan mengambil serius kepentingan diri sendiri, harga diri yang tinggi. Ingatlah bahawa dengan melarang diri anda menangis, anda menafikan diri anda peluang untuk ketawa. Melarang diri anda berasa, berempati, anda menghalang perasaan sensitiviti sepenuhnya dan anda tidak akan dapat bersukacita. Semuanya diketahui berbeza. Humor membantu untuk melihat masalah di sisi lain, kreatif merumuskannya atau memahami kebodohan, artifak. Masalah yang dirumuskan dengan betul sudah setengah penyelesaiannya.

Humor, tentu saja, memerlukan pengorbanan, atau sebaliknya, keberanian. Keberanian untuk meninggalkan idea-idea lama, menakutkan, tetapi menarik. Tidak pernah terlambat untuk menertawakan diri sendiri! Tetapi kenapa tunggu?

Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: