๐Ÿ‘‰ Kenapa suaraku mengubah saya? Rawatan pengasingan suara

Mengapa suara saya mengubah saya? Rawatan pengasingan suara

Pengarang: Tatiana Starovoitova, ahli terapi seni
Muzik mengelilingi kita di mana-mana. Kami mendengar lagu dan lagu di dalam kereta, di kedai, di komputer, pemain, radio. Setiap daripada kita dalam kehidupan, satu cara atau yang lain, menyanyi sesuatu atau menyerang. Di bawah nafas anda, hampir tidak dapat didengar, dengan suara penuh, apabila tiada siapa di sekeliling, atau menyanyi bersama-sama dengan artis kegemaran anda.
Pada suatu hari, tiba saatnya tiba-tiba anda benar-benar ingin menyanyi sendiri! Untuk menyanyi secara nyata, untuk orang ramai atau sekurang-kurangnya untuk karaoke. Dan tiba-tiba anda menyedari bahawa anda tidak boleh menyanyi, suara tidak mematuhi, ia tidak berbunyi, dan walaupun dengan pendengaran, itu adalah nasib malang. Dan saya mahu menyanyi begitu banyak!
Apakah masalahnya? Apa yang salah dengan suara itu, apa pun, adakah anda mengatakan sesuatu? Mengapa tidak menyanyi? Dalam 90% kes alasannya adalah dalam zaman kanak-kanak yang patuh.
Berapa kerap kita dengar kanak-kanak daripada orang dewasa, "Jangan menangis!" "Diam!", "Mulut ditutup!", "Kau terlalu muda untuk menyampaikan pendapat mereka," "Anda tidak bertanya!" Dan kita patuh dengan patuh, dengan mengetahui bahawa hukuman sebaliknya dapat diikuti.

Kami menghalang gerak hati kanak-kanak kami, keinginan untuk menunjukkan suara kami ke seluruh dunia. Berulang kali kita diajar bahawa kita perlu bersuara secara senyap-senyap, tidak membuat bunyi bising atau mengganggu perbualan orang dewasa, jangan "bawa orang gila", pendidik dan guru.
Benar, senang melihat ibu muda di jabatan pesakit luar dengan seorang gadis yang tenang yang tidak sabar-sabar untuk duduk berdekatan dan tidak mengganggu sesiapa pun. Atau nenek di taman di atas bangku dengan cucunya, yang diam-diam meraba-raba di dalam kotak pasir. Nah, cantik, bukan anak! Mengenai orang-orang ini mereka berkata – "pendidikan yang betul", mereka disebut sebagai contoh di tadika: "Lihatlah bagaimana Olenka diam-diam bermain di sudut, tidak berteriak, tidak tergesa-gesa, dan dari kamu ada sakit kepala yang berterusan"
Mengenai apa yang berlaku kepada kanak-kanak ini, apabila mereka menjadi dewasa, saya ingin bercakap dalam artikel ini.
"Menutup" mulut seorang kanak-kanak di zaman kanak-kanak membawa kepada kelemahan dan kemerosotan suara dalam masa dewasa. Akibatnya, ini ditunjukkan dengan harga diri yang rendah, ketidakmampuan untuk menyatakan diri, masalah komunikasi, penyakit dan pengasingan.
Beberapa tahun lalu, saya membuka Pusat Kreatif untuk Orang Dewasa "Art-Motive", di mana kita menjemput semua orang yang ingin belajar menyanyi atau bermain alat muzik, untuk menyedari diri mereka dalam kerja kreatif dengan pelbagai arah. Di sini saya menghabiskan sesi terapi seni saya.

Dalam artikel ini, saya akan menceritakan kisah orang yang datang ke pusat kami, dengan hasrat untuk menyanyi, bagaimana kami membantu mereka untuk membuka, mendapatkan, menyelamatkan suara mereka dan bagaimana nasib mereka, hidup dan kerjaya berubah.
Sekiranya anda, pembaca yang tersayang, lihat dalam cerita ini keadaan yang sama dengan anda, maka anda tahu bahawa segala-galanya boleh diperbaiki, walaupun anda digunakan untuk mencetak "tanpa harapan".

Jadi saya tidak akan dengar kamu lagi!

Seorang wanita yang besar, berat badan berlebihan, hanya empat puluh, datang kepada kami, melihat dengan perlahan, dan berbicara dengan suara yang nyaring, tenang, seolah-olah meminta maaf: "Bolehkah anda belajar menyanyi?" Sesi ujian pertama mengenai vokal dengan Marina adalah letupan!
Pada mulanya semuanya berjalan dengan lancar dan guru selepas beberapa minit melaungkan sudah memutar matanya dan membuka mulutnya; pelbagai suara dalam 3 oktaf! Ia luar biasa!
– Marina, dilakukan dengan baik!
Dan tiba-tiba dari pecahan blok nyanyian yang kuat ini mengangguk dengan kekuatan seperti itu bahawa guru dalam kekeliruan berlari kepada saya dengan bisikan keras: "Saya tidak tahu apa yang perlu dilakukan dengannya !!!"

Marina tidak dapat berhenti. Suara suaranya seperti rungutan epik di medan perang. Dia tersenyum dan berkata, "Saya tidak boleh menyanyi! Saya tidak boleh menyanyi! Saya tidak boleh!"
Saya tidak memberinya minuman valerian atau memberi sesuatu yang menenangkan. Saya merasa intuitif bahawa saya terpaksa menunggu dan hanya membiarkan dia menangis dengan bahu saya.
Kuat histeria tidak lama lagi akan berakhir.Melalui teriakan ringan, Marina memberitahu bahawa, ternyata, dalam keluarga mereka beberapa generasi nenek moyang dalam garis lelaki adalah penyanyi opera! Tetapi wanita tidak dibenarkan menyanyi. Nah, tidak mengenali suara perempuan dalam keluarga!
Wanita dalam keluarga terpaksa tidak bersalah, tenang, tidak bercanggah sama ada suami atau bapa. Ini dianggap sebagai pembiakan yang baik dan semua orang tahu siapa bos di dalam rumah. Selalunya di dalam rumah frasa itu mengejek: "Jadi saya tidak akan dengar kamu lagi!"
Muzik Opera berbunyi di dalam rumah selalu, mustahil untuk tidak mendengarnya. Little Marina tahu oleh banyak opera arias dan diam-diam, apabila tiada seorang pun di rumah, dia menyanyi di depan cermin, berpakaian dirinya di jubah Papa dan berpose sebagai pelakon yang hebat.
Dan telah berkembang. Besar, cerdas, tenang dan … tidak berpuas hati.
Marina bekerja sebagai akauntan dalam sebuah syarikat pembinaan, di mana, seperti yang anda tahu, nyanyian juga tidak diterima.
Dan dia datang kepada kami hanya kerana pejabat kami dekat, dan kemudian bersembunyi dari semua lawatan mereka kepada guru mengenai vokal.

Kelas diberi kepadanya dengan mudah. Data semula jadi telah terjejas. Suara terdengar lebih murni dan lebih yakin. Selama beberapa bulan dia menghadiri kelas dengan diam-diam, di bawah kedatangan lawatan ke doktor (dia mempunyai sejambak penyakit).
Dan pada suatu hari dia memutuskan dan menyanyikannya di salah satu konsert kami.
Tarik tepukan, bunga, seruan "Bravo!" Marina terkejut! Para penonton bertepuk tangan berdiri, dan dia menangis dengan kebahagiaan, menutup wajahnya yang mengelirukan dengan sejambak bunga mawar merah yang telah diberikan suaminya.
Marina terus mengamalkan vokal. Enam bulan kemudian, dia menjadi lebih langsing dengan 20 kilogram, mengubah gaya rambut, almari pakaian dan kerja. Dia kini mengetuai bilik muzik di pusat rekreasi dan sering melakukan konsert dan acara. Suaranya kuat dan lembut melambangkan lelaki.
Dan kini tiada seorang pun dari mereka yang berani berkata kepadanya "Kamu tidak boleh menyanyi!"

Agar tidak bunyi air mata

"Ya, jangan ubah anda, kepada siapa yang anda katakan! Tutup mulut anda, tanpa anda menyakitkan!" Kata-kata ini kekal dalam ingatan untuk kehidupan.
Kini Svetlana Leonidovna berusia 58 tahun. Tersenyum, bersungguh-sungguh, aktif, dia datang kepada kami "untuk menyanyikan lagu sendiri," sebagaimana dia sendiri meletakkannya. Untuk masa yang lama bermimpi. Saya bekerja keras, mencuba keras, tetapi sesuatu tidak berhasil sama; sama ada lagu itu tidak dipilih, atau sesuatu yang salah dengan suara … Tidak boleh mengambil nota tinggi, seolah-olah injap ditutup dan suara itu hilang.
Kami menjalankan sesi terapi seni. Mereka menarik suara yang tidak bunyi.Dan kemudian ia kelihatan seperti:

"Saya mempunyai ibu yang sama seperti kanak-kanak tidak dibenarkan untuk menangis! Dan saya terus mulutku tangan tutup dengan air mata berbunyi. Dia hanya tidak tahan air mata saya." Kemudian, kemudian dia belajar menahan air matanya supaya dia dapat tersenyum. Apabila saya menangis untuk kali terakhir, saya tidak boleh ingat. Telah digunakan. Menjadi kuat.
Kini dapat dimengerti kenapa suara itu terdiam dengan nota tinggi. Apabila kita "menghidupkan" timbre yang tinggi, terutama wanita, naluri histeria, penyesalan dan air mata dicetuskan. Bukan untuk apa-apa bahawa frasa "perbualan tinggi" mengandaikan konflik atau penjelasan hubungan, pertengkaran. Dalam kes ini, minda bawah sedar itu menghalang keadaan air mata yang berbahaya, kerana anda tidak dapat meraung.
Melalui lukisan kami dapat membetulkan keadaan ancaman dan bahaya. Svetlana juga membenarkan dirinya menangis dengan lembut. Fikiran bawah sedar melepaskan suara, tubuhnya dapat berehat.
"Lagunya" tidak lama lagi akan didengar di kalangan rakan sekerja pada ulang tahun kawannya. Baru-baru ini, kami bertemu sebelum sekolah dan Svetlana L. berbisik conspiratorially: "Seperti yang saya narevelas semalam, apabila rancangan tersebut mencari))) Dan kemudian kita mempunyai sebuah lagu dengan kawan dibacakan dan ketawa seluruh rumah"

Terus senyap sehingga lagu perkahwinan

Apabila dia dipukul oleh kanak-kanak lelaki pada zaman kanak-kanaknya, dia mengepalkan giginya dengan ketat dan tersenyum. Dia lebih lemah daripada mereka, tetapi lebih keras kepala. Dan di rumah, kepercayaan ayah saya: "Anda akan dibunuh hingga mati, tetapi anda semua akan berdiam diri."
Kepada kami, Denis datang dengan suara. Saya berfikir bahawa jika menyanyi, maka sudah tentu peningkatan keyakinan. Dia seorang peguam yang hebat dan telah disenaraikan dalam syarikat itu dalam kedudukan yang baik. Tetapi sesuatu tidak betul. Dalam 36 tahun yang tidak bekerja untuk membina sebuah keluarga, di tempat kerja, dia merasakan pergantungan tanpa fantasi kepada pihak berkuasa pada tahun-tahun kebelakangan ini telah semakin menjadi tdk ramah.
guru vokal beliau bertanya kepada saya untuk mendapatkan nasihat, "Dennis intones baik, cuba, tetapi tidak boleh mengeluarkan music rahang dari suara ini kedengaran keras, seolah-olah melalui slot itu.".

Sekali lagi, kami menambah sesi terapi seni. Kali ini kita pergi, nampaknya, jauh dari masalah dan membaca Sergei Yesenin. Kami kembali kiasan dalam zaman kanak-kanak, menukar gambar, menambah lebih banyak vokal untuk ucapan. Tubuh "merebak" dan menentang. Pengapit rahang menyerang pelanggaran dari zaman kanak-kanak dan ketakutan. Dan kami terus menyanyi.
Kerja-kerja itu hebat sebelum saya dapat mendengar puisi Yesenin yang bergulir, penuh-tenggorokan:

"Api menyala biru,
Tanda lahir anda dilupakan,
Kali pertama saya mula bernyanyi tentang cinta,
Buat kali pertama saya menarik balik skandal "
Perubahan dalam kehidupan Denis jatuh satu demi satu. Beliau dapat memberitahu bosnya bahawa gajinya tidak memuaskan, bahawa dia patut lebih baik. Dan secara tidak disangka-sangka untuk dirinya sendiri, dia menerima jawatan timbalan pengarah dan ganjaran yang sesuai.
Dia mempunyai kawan rapat, kecantikan, yang dia berniat untuk membuat tawaran dan kini menyiapkan lagu sebagai hadiah untuk menyanyi di perkahwinannya.
Dan yang paling penting, dia kini tersenyum dengan senyuman yang menawan dan memberi inspirasi kepada kepercayaan dan menghormati jabat tangan orang kuatnya.

Hak untuk mengundi

wahai pembaca, jika anda mempunyai anak, maka sebelum untuk menenangkan mereka, untuk menutup mulut atau menjadi tenang, fikirkan bagaimana seluruh nasib dewasa mereka dengan "obezzvuchennym" suara sebagai menjejaskan berdiam diri kanak-kanak pada masa yang tepat untuk anda untuk kehidupan peribadi atau kerjaya anak dewasa anda.
Jangan melangkah di tekak lagu kanak-kanak! Cara yang lebih baik untuk pergi dengan anak-anak mereka bermain dan menjerit dengan kuat, memberi membangunkan suara kanak-kanak. Bermain dengan suara, ajarkan intonasi yang berbeza. Dan, tentu saja, puji ekspresi kreatif anak anda.
Dan jika anda sendiri melihat sendiri gada larangan kanak-kanak, maka, perkara paling mudah – belajar belajar menyanyi! Anda – orang dewasa, menyedari bahawa anda sekarang mempunyai hak penuh untuk mengundi! Benarkan diri anda hidup dengan penuh suara dan menyanyi takdir anda!
Artikel lain pengarang:

Terapi seni: hadiah untuk jiwa yang sakit

Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: