๐Ÿ‘‰ Pertumbuhan peribadi dan berat badan peribadi | Imej |

Pertumbuhan peribadi dan berat badan peribadi

Di bidang kedudukan peribadi, "Pertumbuhan Peribadi" kini menjadi jenama yang sama seperti "kejayaan" dan "kompetensi."

Peraturan yang baik dalam komuniti intelektual yang bergaya menentukan penjagaan yang berterusan bahawa personaliti anda tumbuh dan bertambah baik. Seseorang harus menekankan bagaimana dia menghadapi masalah dan berkembang secara peribadi dalam memerangi masalah. Dalam setiap masalah, anda perlu melihat titik pertumbuhan untuk keperibadian anda dan menimbang semula matlamat, sikap dan objektif anda.

Walaupun berdiri dalam kesesakan lalu lintas, orang yang sedang berkembang itu menganalisis reaksinya terhadap bunyi tanduk dan episod pelanggaran, bekerja pada perasaannya dan mencerminkan pengalaman.

Nah, jika seseorang kerap melawat ahli terapi atau mengambil bahagian dalam latihan pertumbuhan diri. Ini boleh dikatakan secara kasar dalam perbualan sekular dan berasa seperti koma faut.

Malah, seseorang yang prihatin terhadap pertumbuhan peribadinya, tidak banyak berbeza dari orang yang sibuk dengan berat badannya sendiri! Yang pertama berfikir tentang diri anda dan berkembang dengan lima mata pada skala penilaian dalaman anda setiap hari, sementara yang kedua berfikir tentang tidak menyerah apa-apa dan membuang 500 gram berat dalam tempoh yang sama.

Oleh itu, terdapat mitos tentang keperluan untuk pertumbuhan peribadi. Dan apakah realiti dan apa yang ada di belakang konsep ini?

KEBENARAN PERTUMBUHAN PERIBADI

Pada masa ini, tidak ada persetujuan yang jelas mengenai apa yang perlu dipertimbangkan sebagai pertumbuhan peribadi. Walau bagaimanapun, pelbagai definisi konsep ini semestinya merangkumi perkara-perkara berikut:

  • kehadiran potensi dalaman;
  • kemungkinan perkembangannya;
  • mengatasi konflik dalaman dan luaran (kepentingan, keperluan, makna);
  • perlu kerja khas untuk diri sendiri.

Merumuskan, kita boleh mengatakan bahawa pertumbuhan peribadi adalah proses perubahan dalaman, yang dicetuskan oleh perlanggaran dengan kesulitan luar atau dalam keadaan yang teratur khusus.

Perubahan ini membimbangkan untuk mengatasi kesukaran dalam mencapai matlamat, mengurangkan tahap konflik dalaman, meningkatkan toleransi, meningkatkan pertahanan peribadi, dan memperoleh kemahiran penting. Proses pertumbuhan pribadi tidak mempunyai kesimpulan logiknya, karena tidak ada batasan untuk kesempurnaan.

Lebih jelas mendefinisikan pertumbuhan peribadi adalah sukar, dan mustahil untuk mengukurnya sama sekali – tidak ada pertumbuhan peribadi! Secara subjektifnya, akibatnya dialami sebagai berikut: meningkatkan kualiti hidup (kegembiraan dari fakta sebenar), mengurangkan kebimbangan, meningkatkan harga diri,membina matlamat jangka panjang dan jangka pendek dan perasaan umum "Saya tahu apa yang saya mahu dari kehidupan sekarang, dan saya melihat langkah-langkah yang perlu diambil ke arah ini." Tanda-tanda pertumbuhan peribadi ialah pengurangan konflik dalam hubungan, penyelesaian masalah yang belum pernah diselesaikan, pencapaian matlamat yang ditetapkan.

POIN PEMBANGUNAN

Pada dasarnya, setiap kesukaran menghadapi kita dengan tugas mengubah. Memang, tidak ada banyak tugas yang sukar, sumber kesulitan jelas terletak pada diri kita sendiri. Sesetengah orang merasa sukar untuk tiba tepat pada masanya untuk mesyuarat, hampir mustahil bagi seseorang untuk berdiri di tempat orang lain, seseorang yang menderita dalam situasi penilaian. Mengatasi halangan dalaman mereka jauh lebih sukar daripada yang luar.

Dinding batu bata dapat dipanjat, dilewati, dipecahkan, dan blok batin tidak dapat dialihkan dengan mudah, karena ia tidak dapat sepenuhnya direalisasikan atau dirasakan sebagai benar, tidak memerlukan bukti. Sekiranya dikatakan oleh ibu saya pada zaman kanak-kanak yang jauh, ia tidak sopan kepada gadis itu untuk menerima hadiah mahal, maka anda pergi tanpa mantel bulu dan berlian, mengalami kesederhanaan dan iri diri anda sendiri.

Di samping masalah yang teratur dalam kehidupan kita, terdapat beberapa langkah serius yang kita dapat diatasi, mengambil dari mereka pengalaman dan kematangan.Tahap-tahap ini dijelaskan secara terperinci dalam teori perkembangan kepribadian Eric Erickson, klasik psikoanalisis Amerika.

Erickson mengetengahkan tahap jalan hidup, yang masing-masing mempunyai tugas khusus untuk orang itu, "I", mengenai hubungannya dengan masyarakat. Tugas ini diselesaikan dalam keadaan krisis peribadi, yang pada awalnya wujud dalam tahap ini. Sebagai peraturan, dalam setiap budaya terdapat ritual yang dapat membantu mengatasi krisis dan memulakan fasa berikutnya dalam kehidupan. Ini adalah ritual permulaan untuk dewasa yang dikaitkan dengan perubahan peraturan tingkah laku, ritual perkahwinan yang menetapkan cara istimewa untuk berkomunikasi dengan ibu bapa dan pasangan.

Sekiranya konflik yang mendasari krisis diselesaikan dengan memuaskan (iaitu, pada peringkat sebelumnya, personaliti telah diperkaya dengan kualiti positif baru), "Saya" menyerap komponen positif baru dan ini memastikan pembangunan yang sihat individu pada masa akan datang. Sebaliknya, jika konflik masih tidak dapat diselesaikan atau diselesaikan dengan tidak memuaskan, orang itu dicederakan dan komponen negatif (pemasangan, tingkah laku, persepsi, pemikiran) dibina ke dalamnya.

PEMBELIAN-JUALAN

Sekiranya pertumbuhan peribadi begitu banyak permintaan dan dibincangkan sekarang, ia boleh menjadi subjek pembelian dan penjualan. Dalam sebilangan besar pusat latihan, anda akan ditawarkan kumpulan dan kerja individu pada diri anda. Malah, pertumbuhan peribadi (bekerja dengan konflik dalaman, mengatasi masalah dan mengaktifkan sumber), cadangan ini tidak selalu berkaitan secara langsung.

Dalam kes yang paling teruk, di sebalik perkataan "latihan pertumbuhan peribadi" adalah teknologi yang dijual dengan baik untuk meningkatkan harga diri dan mengurangkan kritikal kepada diri sendiri. Dalam mod "intensif" (tiga hari praktikal tanpa gangguan), anda akan diberikan untuk memahami apa yang orang yang indah anda dan betapa salahnya orang yang memanipulasi anda untuk kepentingan mereka sendiri. Perkara pertama yang anda akan lakukan selepas meninggalkan latihan adalah – memecahkan kebanyakan hubungan dan memberitahu bos apa yang anda fikirkan tentangnya. Untuk semua rakan anda adalah manipulator dan orang yang iri hati yang jahat, dan bos menghina harga diri anda dan jelas underpays.

Latihan yang paling terkenal, dibincangkan dan tersusun untuk pertumbuhan peribadi adalah program "liffspring" dan "ungu".

LIFF Springer – Teknologi francais, yang datang kepada kami dari Amerika.Sebenarnya, syarikat yang mencipta latihan ini telah hancur. Salah satu sebab untuk penamatan aktiviti beliau adalah pelbagai tuntutan daripada pelanggan yang cedera yang menuntut pampasan untuk kemudaratan yang dilakukan kepada jiwa mereka. Tetapi program pada masa ini sudah lama di negara-negara lain dan bagaimana jenama itu tidak mengalami sama sekali. Selepas meminta kawan dan membaca ulasan di Internet, anda akan mendapati pendapat yang mendadak dan positif yang memuji. Program latihan ini memberikan kesan positif jangka pendek, tetapi dalam jangka panjang ia tidak menjamin perubahan positif bagi individu. Ia tidak disyorkan untuk orang yang mempunyai jiwa yang tidak stabil, tetapi bagi orang yang mempunyai jiwa yang stabil, keyakinan yang kukuh dalam kekuatan mereka dan penilaian yang bijaksana mengenai apa yang sedang berlaku, hampir tidak berguna.

Di samping program latihan yang diterangkan, terdapat banyak cadangan untuk meningkatkan keyakinan diri, meningkatkan kemahiran komunikasi, menyelesaikan masalah intra-keluarga dan banyak lagi. Apabila memilih program, sangat penting bahawa organisasi yang memberikan anda perkhidmatan ini dipercayai dan mempunyai status yang serius dalam komuniti psikologi.

Sebagai pengarah Institut kumpulan dan keluarga psikologi dan psikoterapi Leonid Krol, "kumpulan berguna kepada semua, tetapi seperti semua yang lain, jika dipilih dengan baik, tidak terlalu ketat dan tidak tergantung – seperti pakaian yang baik, pergi kepada manusia rangka kerja penting: kualiti memimpin. , masa yang mencukupi, cukup untuk keamatan orang tertentu. "

Pertumbuhan peribadi adalah satu proses yang tidak dapat dielakkan dengan kehidupan kita. Dalam setiap keadaan sukar adalah kemungkinan pertumbuhan, pilihan kami – untuk menggunakannya, apabila berhadapan muka dengan kelemahan dan ketidaksempurnaan mereka, atau tidak tinggal seperti kita. Tetapi meneruskan sebagai seorang tokoh yang sempurna atau ucapan halus, ia tidak masuk akal. Dengan sendirinya, ia tidak ada apa-apa, kerana ia bukan satu hasil, tetapi satu proses.

PEMBANTU PELUANG

Zhuikova Ekaterina,
pekerja Institute for Integrative Family Therapy, kumpulan psikoterapeutik yang terkemuka

POINT PENYELESAIAN DALAM SYARAT KRISIS

Semasa krisis, datang ke permukaan dan menjadi ostroaktualnymi boleh dilihat bukan sahaja masalah, kerumitan orang (keluarga), tetapi juga sumber-sumber yang tersembunyi di dalam keadaan biasa. Dalam mana-mana orang terdapat sejumlah besar sumber-sumber yang boleh dijimatkan sehingga kali lebih baik.Pertumbuhan peribadi antara lain termasuk keupayaan untuk menggunakan keupayaan mereka, dan krisis mewujudkan syarat untuk seseorang atau keluarga menjadi lebih kuat.
Krisis yang dihadapi oleh individu sangat menyakitkan, jika mereka menyentuh bahagian penting kehidupan, "titik sakit kami" – semuanya mempunyai tema yang berbeza. Krisis – peluang untuk melihat sendiri masalah "secara peribadi" (kesolvenan sendiri, hubungan dengan ibu bapa, hubungan dengan lawan jenis, wang). Lagipun, agaknya krisis itu sendiri terdiri daripada percanggahan antara sikap sendiri, cara-cara yang dahulu berfungsi dan keadaan baru di mana orang itu ternyata. Oleh itu, ketidakupayaan untuk bertindak, hidup dengan cara lama memberi kita peluang untuk memberi perhatian kepada cara-cara yang tidak dapat dilihat, dan ini menambahkan kehidupan penuh, aspek baru muncul. Perkara yang sama dapat dilihat dalam keadaan krisis ekonomi. Seorang ahli perniagaan Amerika, menyedari bahawa perniagaannya "mengurangkan perolehan," berkata: "Sangat baik! Saya telah lama ingin melakukan add-on untuk rumah, untuk mengelakkan simen sendiri!" Ramai teman saya belajar resipi masakan masakan rumah, menangguhkan kenaikan di sebuah restoran.Seseorang, menangguhkan perlumbaan, yang termasuk membuat wang, dan kemudian membelanjakannya, diambil untuk membaca buku yang dilupakan di rak rumah, bersama dengan anak-anak. Dan seseorang, hanya menyelesaikan satu peringkat kehidupan, memulakan yang baru, walaupun kadang-kadang lagi dari awal. Tekanan dari krisis, rintangan diturunkan apabila kita bersyukur kepada keadaan yang dicipta untuk giliran baru dalam hidup kita. Lagipun, keupayaan untuk melihat di mana-mana, keadaan paling sukar titik permulaan, permulaan peluang-peluang baru adalah kualiti yang paling penting dari individu, yang sering kita dapati hanya semasa krisis.

STAGES OF THE LIFE OLEH E. ERICKSON

AGECIRI KARAKTERISTIK CARA HIDUPKOMPONEN POSITIF DAN NEGATIF โ€‹โ€‹KRISISPENGAMBILAN DIPERLUKAN DALAM KURSUS MENGUBAH KRISIS
Kelahiran -1 tahunHubungan dengan ibu, dipercayai dan hangat atau disertai dengan keresahan dan ketidakpastianKepercayaan global di dunia – ketidakpercayaan global terhadap keamananHarapan
1-3 tahunPembentukan harga diri dan rasa kawalan kendiri, pencapaian kemerdekaan tertentu, penguasaan ucapanKemerdekaan – rasa malu dan keraguanMahkota
3-6 tahunUmur bermain dan menguasai peraturan tingkah lakuInisiatif – kesalahanMatlamat
6-12 tahunUmur sekolah di mana seorang kanak-kanak mendapat pengalaman mengalami kecekapan sendiriKetabahan – Kerendahan rendahKompetensi
12-19 tahunPembentukan pandangan dunia, pilihan antara keinginan sendiri dan keinginan orang tua dan rakan sebaya. Cari sendiriIdentiti diri "I" – pencampuran perananKesetiaan kepada (diri saya)
20-25 tahunMulakan persahabatan, cari rakan kongsi, membina hubunganJarak – pengasinganCinta
26-64 tahunMerawat anak-anak, pembangunan diri dan keinginan untuk membina dan membangunkan segala-galanya di sekeliling diri dengan cara yang terbaikProduktiviti – genanganPenjagaan
65 tahun-kematianPenjumlahan, pemahaman dan penilaian hidup kekalKehadiran "Saya" adalah putus asaKebijaksanaan
Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: