Saya memukul bayi. Apa yang perlu saya lakukan?

Saya memukul bayi. Apa yang perlu saya lakukan?

Satu tamparan atau tamparan – dan semuanya membeku di dalamnya.
Adakah saya benar-benar melakukannya? Bagaimana keadaan ini berlaku? Kenapa ini berlaku kepada kita? Saya tidak boleh menjadi ibu yang baik? Secara umum, bolehkah saya menjadi tenang?
Emosi ditutup dengan gelombang lautan. Wain. Impotensi. Sakit.
Tekanan jantung, air mata di jalan, panik.

Tenang, hanya tenang! Ia sesuatu yang setiap hari

Ya, ia tidak begitu berguna untuk kanak-kanak. Dan, kemungkinan besar, berbahaya. Tetapi "ini" telah berlaku. Atau ia berlaku dengan kerap. Tidak semua ahli psikologi dapat memanggil "keganasan" ini. Begitu banyak kesakitan dan kesedihan ibu sendiri terletak di belakang "ini", apa yang harus dikatakan sebagai "keganasan" – bermakna menambah rasa bersalah, takut dan panik.
Ibu, ia berlaku. Dan sebahagian daripada kerja ibu kita yang kompleks adalah untuk hidup "itu" dan mencari jalan untuk mengubah keadaan.
Anda tahu bahawa di sebalik kecederaan dan kegagalan kasual terdapat banyak sebab: seseorang ibu bapa pada zaman kanak-kanak dibesarkan oleh tali pinggang, seseorang dipukuli atau tersinggung pada saat-saat kemarahan yang tidak terkawal, seseorang telah melalui keganasan seksual atau serangan. Tetapi kini bukan mengenai perkara ini, tetapi mengenai pembetulan segera keadaan.

Bantuan Pertama kepada Ibu

Ingat, pada kapal terbang, atendan penerbangan mengumumkan "Pertama, letakkan topeng oksigen sendiri, kemudian – bayi"? Pukulan tidak sengaja – ini adalah keadaan kecemasan yang sama, bantuan mendesak di dalamnya diperlukan untuk kedua-dua – dan ibu dan anak.
Tetapi untuk membantu kanak-kanak itu, apabila di kepala segala-galanya adalah bulat dan tangannya gemetar, ia tidak akan berfungsi.
Jika ini berlaku sekarang, terdapat beberapa pilihan tindakan.
1. Kanak-kanak yang paling mungkin menangis, marah atau sangat cedera, dan jika anda boleh memeluknya, tahan dia – hanya melakukannya. Senyap. Menangis untuk diri sendiri jika perlu. Hancurkan dan tanpa kata-kata tetap seperti ini. Sesuatu yang dikatakan sekarang tidak diperlukan. Anda berdua mempunyai banyak emosi. Hidup bersama mereka, memeluk – lebih selamat.
2. Jika anda masih dalam keadaan emosi, dan ada bahaya jeritan atau tamparan lain – cari peluang untuk bersara seketika. Sekurang-kurangnya selama satu minit!
3. Oleh itu, anda mempunyai satu minit untuk "memakai topeng oksigen sendiri," dan kemudian kembali kepada anak lelaki atau anak perempuan anda. Tetapi sekarang anda perlu cepat melepaskan, membuang emosi. Apa yang anda mahu? Berteriak? Berjuang dengan tangan awak? Kaki? Lakukan sekurang-kurangnya sesuatu – gosok gigi anda, menumbuk tangan, gelombang tangan anda seperti peninju, menginjak-injak, menjerit, palang! Pukul bantal, pecahkan pinggan, membuat bunyi dengan botol plastik! Ini mungkin tindakan aneh – tetapi mereka lebih mesra alam daripada pukulan, percayalah. Dan, mungkin, anda tidak akan dibebaskan untuk minit ini sepenuhnya – kini adalah penting untuk mengambil langkah-langkah kecemasan.Kemudian perlu untuk memperuntukkan masa untuk memikirkan keseluruhan keadaan, tetapi kemudiannya.

4. Adakah anda berasa lebih baik? Sekarang nafas dan bantu anak. Terdapat banyak cara yang berbeza, tetapi jika sekarang anda tidak tahu cara terbaik untuk membantu – hanya memeluknya dan menenangkannya. Lakukan sesuatu untuk anda berdua untuk beberapa ketika. Pulihkan kenalan yang selamat.

Bagaimana untuk hidup lebih jauh?

Kejadian yang tidak menyenangkan berlaku kepada anda, tetapi ini bukan akhir kehidupan. Kini penting untuk menganalisis keadaan dan mengambil tindakan untuk masa depan.
1. Sangat penting untuk menamakan perasaan anda. Apa itu? Kemurkaan? Kematian? Keputusasaan?
Buku harian itu banyak membantu. Tuliskan semua yang anda rasakan, fikirkanlah.
2. Cari apa yang ada di belakang pecahan. Kemungkinan besar, ini adalah cerita dari masa lalu yang digabungkan dengan kerja keras atau tekanan. Di sini anda mungkin memerlukan bantuan ahli psikologi – terutamanya jika keadaan seperti ini sering diulang. Sesuatu yang rumit sedang berlaku – jadi biarkan diri anda mencari bantuan dan memahami.
3. Jika keluarga anda berbincang dengan hati-hati – terangkan kepada kanak-kanak apa yang berlaku kepada anda. Beritahu kami bahawa anda letih, tidak dapat menahan diri sendiri, dan sebenarnya ia tidak begitu baik. Minta maaf. Jadi anda akan memulihkan kredibiliti dan kepercayaan anda.Jika sukar untuk anda mengatakan perkara itu dan minta maaf – sangat baik untuk memikirkan mengapa dan cara bertindak jika cara memulihkan hubungan ini belum tersedia.
4. Invent dan tulis dalam buku nota pelan tindakan kecemasan, jika tiba-tiba "ini" akan berlaku lagi. Sediakan diri sendiri. Mungkin menyimpan sarung tangan tinju sekitar untuk memberi lebih banyak emosi ke dinding di koridor? Bolehkah saya memakai bola antistress di dompet saya? Jujukan tindakan yang jelas membantu hanya kerana sebab keadaan menjadi lebih terkawal. Dan kemudian mati pucuk dalam jiwa sedikit kurang.
Sekarang anda tahu apa yang perlu dilakukan dalam keadaan kecemasan. Tetapi jika anda ingin menukar bahagian ini hubungan dengan anak dengan serius, anda memerlukan strategi jangka panjang. Cari buku, artikel, pakar – segala-galanya yang akan membantu anda memperdalam masalah, memahami asal usulnya, membina model tingkah laku dan interaksi baru dalam keluarga anda.

Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: