๐Ÿ‘‰ "Saya" personaliti sempadan

“Saya” personaliti sempadan

Natalia Stilson
Doktor psikiatri
Ramai orang membaca, belajar, bekerja dan hidup di sebelah orang yang menderita gangguan keperibadian sempit sering tertanya-tanya mengapa ia berlaku. Nah, itulah yang di dalamnya membuat seseorang bertindak begitu tidak bertanggungjawab dan merosakkan diri sendiri?
Dalam hal ini, banyak penyelidikan telah dijalankan. Cuba untuk menentukan apa yang betul-betul "pengawal sempadan" dirasakan dan bagaimana dia merasakan dirinya sendiri. Banyak perkara ini ditulis oleh Otto Kernberg. Ia adalah orang yang menarik perhatian kepada kenyataan bahawa keperibadian sempadan tidak merasakan dirinya berterusan.
Lebih-lebih lagi, orang itu merasa dirinya berlainan dan agak bercanggah. Ie. dalam erti kata lain, seseorang tidak merasa jelas siapa dia dan boleh menilai dirinya secara berbeza dalam situasi yang berbeza.
Iaitu, kerana diri ini kabur, keperibadian sempadan perlu mempertahankan dirinya sendiri. Nah, jika anda tidak pasti bahawa anda wujud, proses semulajadi entah bagaimana untuk memperjelaskan keadaan. Ambient, siapa mereka?

Adakah bahagian anda atau tidak? Dan apa yang mereka mahu? Oleh itu, anda berfikir bahawa seseorang itu adalah sebahagian daripada dirinya sendiri, anda tinggal dengan dia, anda pergi ke bilik mandi … dan tiba-tiba anda tiba-tiba mengetahui bahawa seseorang berada dalam jiwa seseorang. Seram!
Kini anda sendiri akan bertindak balas sekiranya anda tiba-tiba mendapati diri anda berada di sebelah bapa saudara atau ibu saudara. Dan kemudian ada lagi. Nah, itulah cara pengawal sempadan bertindak balas apabila bar hitamnya bermula.
Tiba-tiba dia mendapati bahawa dalam kerumunan orang asing. Nah, mungkin orang asing dan harapan yang baik, tetapi anda tahu mereka!

Pertahanan personaliti sempadan sangat primitif. Sangat kanak-kanak. Tidak memberi gula-gula – buruk.

Selepas Kerberg, Mac Intiri maju teorinya tentang identiti naratif. Singkatnya, kita merasakan diri kita berkaitan dengan negeri dan pengalaman kita pada masa lalu, dalam apa yang kita rasakan pada masa ini, dan apa yang kita merancang untuk mengalami dan melihat pada masa depan kita.
Ie. i-konsep kami adalah hasil dari sejarah kehidupan kita. Berhubung dengan personaliti sempadan, ia telah menunjukkan bahawa mereka tidak mempunyai hubungan antara masa lalu saya, masa kini dan masa depan saya. Bukannya saya tidak ada di situ dan mereka tidak ingat bahawa ada sesuatu yang berlaku kepada mereka dan mereka tidak merancang pada masa akan datang. Mereka berasingan.

Adalah dipercayai bahawa inilah sebab mengapa personaliti sempadan benar-benar dapat merasakan rasa cinta kepada seseorang semasa serangan marah. Hubungan dengan pengalaman positif masa lalu hilang.
Mereka juga mempunyai banyak pemikiran ajaib, khususnya, untuk pemikiran mereka sendiri: "Saya hanya fikir, dan ia berlaku." Peristiwa sebelumnya tidak mempunyai hubungan dengan masa kini, dan satu-satunya perkara yang dapat menjelaskan kejadian itu adalah pemikiran terdahulu.
Mungkin, keparahan gangguan ini ditentukan oleh seberapa dekat diri ini bersambung erat dan berapa banyak jalur sempit masa yang ditempati oleh i-hadir. Jika kita mengatakan ini beberapa bulan, maka ini boleh menjadi kehidupan yang baik, tetapi jika 5 minit, maka merancang reaksi anda dan menguruskannya melampaui kemungkinan.

Walau apa pun, orang sempit mempunyai keraguan yang kuat tentang siapa dia. Jika hanya bermula dari I-hadir, maka agak sukar.
Selalunya orang sempit mengalami kesulitan dalam mengenal pasti dirinya dalam:

  • penilaian diri
  • orientasi seksual (saya nampak penciptaan seks dan pemikiran saya yang cantik, mungkin saya bukan heteroseksual)
  • pelan jangka panjang (persoalan siapa yang saya mahu menjadi, dengan siapa saya mahu hidup, dan m, saya terus berbunyi sepanjang hidup saya)
  • hubungan (perubahan yang berterusan dalam keinginan – dengan siapa untuk berteman, yang tidak berteman, sama ada jatuh cinta atau tidak)
  • nilai-nilai (saya akan menjadi rohani, saya akan menjadi kaya)

Di mana mereka mengambil sumber inspirasi untuk perubahan ini? Selalunya mereka mengambil kepentingan dan pandangan orang lain sebagai mereka sendiri. Kemudian mereka tiba-tiba mendapati bahawa bahagian ini bukan milik mereka dan dalam menjijikkan ia dibuang dalam menghadapi "penderma sebahagian daripada keperibadian."

Jika pengawal sempadan berfungsi dengan baik, maka untuk masa yang lama ia mungkin kelihatan seperti mandi dan semua orang suka. Setelah merampas keperibadian orang lain, ia berfungsi secara normal, sehingga ia mendeteksi bahwa "orang asing telah masuk ke dalam jiwa." Kemudian lonjakan emosi dan pencerobohan.
Secara umum, jangan mengatakan bahawa dari seluruh orang ini gembira. Walaupun kerana jurang antara sementara saya tidak ingat dengan jelas apa yang menyebabkan dia masuk ke dalam skandal dan seperti, seolah-olah seseorang sepatutnya menyalahkan, kerana di sini urat dipotong dan hidangan dipukul … pengawal sempadan merasakan sebahagian besar masa dia sendiri yang haus.
Pertama, dia tidak boleh tanpa orang lain kerana tidak ada "I" jelas. Dia memerlukan orang lain di sebelahnya, dan jika dia tidak ada perasaan kesepian berat, rasa tidak puas hati dan kekosongan.
Kedua, untuk hakikat bahawa kehidupan tidak berkembang – ada rasa malu dan rasa bersalah, yang kadang-kadang mengambil tempat utama antara yang lain.
Ketiga, pengawal sempadan mengkritik diri mereka dan melakukannya dengan lebih gigih daripada orang lain dengan gangguan lain. Mereka tidak selalu membicarakannya kepada orang lain, tetapi perasaannya adalah bahawa walaupun segala-galanya adalah bajingan, saya masih tidak berpuas hati sentiasa hadir.

Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: