👉 The Great Silence | Besar dan dahsyat |

The Great Silent One

Pelukis Rusia dan artis grafik Valentin Serov (1865-1911) adalah klasik, tidak dibebani dengan penyakit mental yang jelas, dan segala kesusahan hidup (dalam apa yang pencipta itu tidak mempunyai mereka?) Jangan risau, bernasib baik, adalah satu tragedi khas. Tetapi pada peperiksaan yang dekat, anda dapat melihat sejenis "perpisahan" (pemisahan) antara pandangan dunia, tindakan dan gaya lukisan pelukis potret Rusia yang paling hebat.

Jerman psikiatri Wilhelm LangeAyhbaum yang telah mengabdikan hidupnya untuk mengkaji kreativiti bijak, digambarkan apa yang dipanggil "kord genius." Yang Kompleks "harmoni" terdiri daripada "muzik", dengan yang bermaksud: bakat diragui + daya tarikan produk kepada orang ramai + dedikasi ghairah dan prestasi + sesuatu yang baru dan gaya seni yang luar biasa + nasib tidak berpuas hati penulis (gangguan mental atau kematian tragis) + kemuliaan.

Dalam kehidupan banyak jenius, kombinasi ini benar-benar berlaku. Tetapi tidak semua itu sudah dinyatakan dalam set yang lengkap, tetapi masih sempurna "bunyi" seperti seorang guru dan ahli persatuan seni "Dunia Seni" yang terkenal Valentin Serov, yang identitinya tidak untuk mental mahupun unik dan tidak mudah.

PENGGUNAAN DIAGNOSIS

Ekzema di Valentine Serov, pada pandangan pertama, kelihatan seperti penyakit yang tidak dikaitkan dengan jiwa. Malah, sifat psikosomatik penyakit ini berkembang akibat daripada pengalaman yang teruk. Adalah sangat ingin tahu bahawa dalam beberapa kes (Alessandro Volta, Maximilian Voloshin, Nikolai Gumilev) terdapat perkembangan mental yang tertangguh dari keperibadian yang berbakat, yang tidak mengganggu kesedaran penuh potensi kesedaran. Serov boleh mengandaikan kehadiran ciri keperibadian schizoid.

Dan ada seorang ibu?

Bapanya – komposer muzik dan pengkritik terkenal Alexander Nikolayevich Serov (1820-1871) pada tahun 1863, berkahwin dengan pelajar berusia tujuh belas tahun, Valentina Semenovna Bergman. "Ibu ibu Valentin Alexandrovich sentiasa terlibat dalam sesuatu: menyusun opera lain, menyayangi Nemchinov, khotbah-khotbah muzik di kampung. Terlalu banyak, dia suka menaikkan anaknya, mengubah hidupnya menjadi ujian peperiksaan. "

Ibu kepada segala-galanya masih nihilist dan peminat idea mengenai kesamarataan penuh lelaki dan wanita. Dia menafikan etika asas: sebagai contoh, dia selalu dilecehkan apabila Ilya Efimovich Repin mengakui tempatnya.

Walaupun semua usahanya, dan mungkin terima kasih kepada mereka, "budak itu berkembang dengan sangat perlahan. Dengan dua tahun dia tidak bercakap, dan kemudian dia mempunyai tempoh beberapa kegusaran apabila dia tidak mengatakan kata-kata, tidak dapat memahami perkara-perkara sederhana. " Keadaan yang terakhir menunjukkan pencabulan perkembangan mental, lebih spesifik – gangguan khusus dalam pembangunan ucapan. Kanak-kanak tidak dapat mengatakan apa-apa untuk masa yang lama, kecuali bunyi "mu" dan "boo", dan ibunya menderita banyak. Tetapi kemudian, apabila anak lelaki itu akhirnya bercakap, dia secara berkala diserang oleh detik-detik perencatan, "beberapa keletihan, kelambatan mental menghalangnya untuk menguasai kesulitan yang paling biasa. Melalui tempoh tersebut, dia kembali ke norma dan menunjukkan kecerdasan, pemahaman, dan yang paling penting – pemerhatian fenomenal. "

Pada usia enam tahun, Valentin Serov kehilangan bapanya, dan ibu pianisnya memutuskan untuk tidak mengganggu pendidikan muziknya. Dia meninggalkan anaknya dalam penjagaan rakannya NN Drutskaya-Sokolinskaya dan pergi ke luar negara. Tetapi ada satu lapisan perak. Drutskaya-Sokolinskaya menganjurkan sebuah komune di ladangnya untuk penanaman bersama tanah itu, dan di sana bahawa "perjumpaan" Serov mempunyai bakat pertamanya untuk melukis.Dua tahun kemudian, memastikan keghairahan Valentine untuk lukisan adalah serius dan kanak-kanak itu membuat kemajuan, ibunya membawanya ke Paris. Pada masa itu tinggal Repin, dan Valentina Alexandrovna setuju dengan artis tentang kelas biasa dengan anaknya. Komunikasi dengan artis yang hebat dan lukisan bebas adalah satu-satunya hiburan budak lelaki, kerana ibu mendapati tugas ibu bapanya dipenuhi sepenuhnya. Pada masa ini Serov akhirnya membentuk watak yang tertutup dan cemberut, yang sepanjang hidupnya disambut oleh kawan-kawan dan kenalannya.

Remaja tidak mengambil apa-apa, kecuali untuk pensel dan palet, secara mutlak enggan mempelajari mata pelajaran pendidikan umum. Pada musim bunga tahun 1879, dia diusir dari gimnasium untuk kurang mendapat perhatian. Tetapi pada tahun berikutnya dia lulus peperiksaan masuk ke Akademi Kesenian Imperial, daripada dia membuat ibunya bahagia. Perhatikan bahawa Valentine pada masa itu kurang daripada tempoh 16 tahun yang ditetapkan untuk kemasukan.

Kerjaya yang menyakitkan hati

Latihan Serov di akademi itu tidak kurang konflik daripada gimnasium. Apa yang berlaku pada musim bunga tahun 1886, potongan rasmi kerana kelas-kelas yang tidak dijawab tanpa alasan yang baik, lelaki muda itu mengambilnya dengan tenang: secara dalaman, dia sudah bersedia untuk ini untuk masa yang lama.Ketidakhadiran ketekunan semasa mengikuti pengajaran tidak menunjukkan kekurangan ketekunan. Lebih-lebih lagi, secara beransur-ansur dia disemai dengan kesedaran bahawa karya pelukis itu adalah "proses yang menyakitkan". Dalam surat kepada Olga Trubnikova, artis itu mengaku: "… setiap potret adalah penyakit bagi saya". Dan terus seri harian, menarik, menarik … Selepas lukisan "Girl dengan Peaches" (1887) dan "Gadis di Sunlight" (1888), Valentin Serov menjadi selebriti.

Pemerhati yang kurang bijak

Pada tahun 1889, artis berkahwin dengan Olga Trubnikova, tidak lama lagi anak-anak itu dilahirkan. Keluarga terpaksa dipelihara, dan hanya ada satu cara untuk melakukannya – untuk melukis gambar untuk dijual. Kerana keperibadian dan kepekatan melampau artis di tempat kerja, semua orang menganggap Serov sebagai "tidak tersedia" orang. Alexander Benois menulis dalam memoirnya: "Ini agak mencurigakan, manusia tidak percaya dengan berat hati datang lebih dekat." "Lebih-lebih lagi mengenai tingkah lakunya dalam masyarakat: kecuali untuk kalangan kawan rapat, di mana dia berkelakuan berbeza, dia dianggap sebagai senyap yang hebat."

Portraits of Serov sentiasa dibezakan oleh ketepatan ciri-ciri, kadang-kadang tidak menarik bagi yang digambarkan.Sifat tidak kompromi artis ini ditunjukkan dengan baik oleh kes berikut. Pada tahun 1901, Serov bekerja di St. Petersburg pada potret "individu tertinggi," termasuk Maharaja Nicholas II. Sekali semasa sesi, Alexandra Fedorovna muncul di dalam bilik dan mula dengan hati-hati mempertimbangkan imej suaminya. "Nampaknya kepada saya," permaisuri akhirnya menyatakan, "anda membuat kesilapan dalam menarik muka. Lihatlah – dia menghulurkan tangannya ke web -. Terdapat terlalu luas, dan dagu harus mengangkat sedikit "

Walaupun campur tangan lebih bijaksana Nicholas II, yang cuba mendamaikan keadaan mewujudkan ketegangan, artis menjawab sangat berani: "Saya percaya bahawa semua orang yang sama boleh menulis. Tidakkah anda, keagungan anda, risiko menamatkan kerja ini untuk saya? "

Semua percubaan selepas memujuk Valentin Serov menulis sebuah istana yang potret beberapa keluarga diraja, artis bangga menjawab: "Di rumah ini, saya tidak berfungsi lagi."

Dari seni tangan dikurangkan

Pengaruh gurunya Paul Petrovich Chistyakov Serov diperlukan untuk memperlahankan dan "bertimbang rasa" cara bertulis, apa yang menyebabkan kekeliruan di kalangan rakan-rakan dan jarang disembunyikan rasa tidak puas hati di kalangan orang menyamar dia.Untuk bertahan 70-90 (!) Sesi tidak boleh semua orang, memandangkan ia bukan mengenai model profesional, tetapi lebih kerap mengenai wanita di dunia atas. Jadi, Countess Sofya Vladimirovna Olsuf'ev "lebih daripada tujuh minit tidak dapat berdiri – ia dilakukan teruk," dan Princess Polina Ivanovna Shcherbatova, bergambar dengan tangannya, yang telah dibuang kembali dan ke atas, "mendapat keradangan saraf," kerana apa yang perlu sesi terganggu. Tetapi potret mereka masih selesai.

"Membosankan" Serov

Keluarga besar hanya menyimpan pendapatan daripada potret adat dan penjualan lukisan, tidak boleh dipersoalkan. Pada tahun 1905, berada di kemuncak kemasyhuran beliau, Serov berpaling kepada kawannya, pelukis dan pemungut Ilya Semenovich Ostrouhov bertanya, bertanya, "Adakah anda memerlukan orang lain untuk menulis – syaitan, dan yang buruk." Suasana seperti keadaan kesihatan, tidak menjadi lebih baik daripada kerja keras itu, dan Serov tidak dapat mencipta potret-potretnya dengan cepat. Pada tahun 1910 dia cat kartun yang terkenal bertajuk "Boring Serov": ". Angka lesu, bengkok lutut, saman longgar duduk … dan ungkapan marah di wajahnya"

Bantahan politik Valentin Serov, "rakyat berani" dan "senyap hebat", seperti F.I.Shalyapin, mewakili fenomena unik dalam seni dalam negeri. Sebagai contoh, pada tahun 1905, ketika dia menyaksikan penembakan demonstrasi damai pekerja, dia memohon untuk menarik diri dari keanggotaan anggota penuh Akademi Seni. Pada tahun 1909, berkaitan dengan keengganan untuk memulihkan pemahat Anna Golubkina di Sekolah Lukisan, Arca dan Senibina (selepas dibebaskan dari penjara Zaraisk, di mana dia bertanggungjawab terhadap kegiatan politik), Serov memfailkan permohonan pemecatan.

Artis mengekalkan kepatuhannya yang tidak dapat dipertikaikan kepada prinsip-prinsip sehingga hari-hari terakhir dalam hidupnya. Apabila rakannya Fedor Ivanovich Shalyapin dalam teater semasa persembahan "God Save the Tsar" berlutut di hadapan katil Nicholas II, Serov memutuskan perhubungan dengannya.

Tingkah laku ini mengejutkan tidak digabungkan dengan gaya lukisannya. Sejak akhir tahun 1880-an, Serov menafikan keprihatinannya dengan "kebenaran hidup" dan seni khusus untuk "keindahan abadi", ini "ukuran seni yang tidak dapat dihindarkan." "Saya mahukan keseronokan dan hanya menulis satu kegembiraan," kata Serov, dan frasa ini boleh dijadikan sebagai komentari mengenai kebanyakan potret yang dicatinya, yang dia cuba membebaskan diri dari segala macam masalah "psikologi".

Gambar itu mengikuti gambar, dan dalam perlumbaan ini, artis mula merobek. Dan apa yang mengembalikan kekuatan dan suasana seseorang kreatif? Jawapannya selalunya adalah satu: alkohol. "Kecanduan ini yang merosakkan dan Serov tidak melarikan diri, walaupun ahli sejarah seni Soviet memilih untuk diam tentangnya: dengan baik, bagaimana, ini menghancurkan imej artis. Sekali klasik – kemudian, tanpa kecacatan dan kelemahan … Kerja yang meleset, saraf dan, sebagai akibatnya, eksim, yang menyiksa Serov selama bertahun-tahun. " Oleh kerana dia membuat potretnya dengan sangat santai, dia tidak selalu keluar dari hutang. "Dan ketika serangan penyakit itu jatuh Serov dan para pengacara mula membuat keputusan, mereka kagum. Sebagai tambahan kepada cat, berus dan gaji sebulan di Sekolah Lukisan, tidak ada apa-apa untuk memberi keturunan kepada keluarga artis itu. "

Kematian salah satu pelukis potret Rusia terbaik datang dari penyakit kardiovaskular yang kerap dan masa: serangan awal seperti angina yang teruk dipanggil "hati burung".

Sumber maklumat

  • Allenova EM, Borisovskaya NA, Volodina TI, et al. Artis Russia dari "A" hingga "I". M .: The Word, 2005.
  • Bakhrevsky VA Sawa Mamontov. M .: Young Guard, 2000.
  • Bezelyansky Yu.N. Tersenyum mona lisa. Buku ini mengenai artis. M .: Penerbitan Rumah "Rainbow" », 1999.
  • Benua A.N. Kenangan saya: dalam 5 buku. 2 nd ed., Ext. M .: Sains, 1993. T. 2: Buku ini. IV-V.
  • Valentin Serov dalam surat-menyurat, wawancara dan dokumen. Sat. : dalam 2 jilid L. Artist of the RSFSR, 1985-1989. T. 1, 1985; T. 2, 1989.
  • Dolgopolov IV Sarjana dan karya: dalam 6 tan M .: TERRA, 2000. T. 4.
  • V.V. Domiteeva M. Vrubel. M .: Young Guard, 2014.
  • Kopshitser M.I. Valentin Serov. 2 nd ed. M .: Seni, 1972.
Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: