๐Ÿ‘‰ Zhadina - Psikologi

Zhadina

"Tamak!" Zhadina! – Saya mendengar jeritan anak dari taman permainan, di mana anak-anak saya berjalan.

Melihat ke halaman, saya melihat gambar: Anyuta berusia tiga tahun berjalan kaki dengan bola biru baru, yang segera membangkitkan minat Misha yang aktif. Misha mencuba "harta" orang lain, yang mana dia menerima dahi dengan sekop dari Anyuta.

Berkobar pertempuran kubur: vereschanie air mata. Manakala ibu mangsa sembuh luka (fizikal dan mental) kedua-dua "pejuang", keturunan pintar kelenjar tenang saya "telah menarik balik" bola diingini, dibelasah dia di sudut rumah kayu dan semua amaran-amaran yang anak sulung beliau untuk memberi orang lain mainan menjawab dengan teriakan yang tidak berniat untuk kerana ia adalah tamak.

Oleh kerana memukul bola kepada ketiga-tiga, dan akhirnya lain "penduduk" platform Cormorant diiktiraf oleh ketiga-tiga pihak: Annie, tidak mahu berkongsi, Misha, menarik tangan sedikit tamak untuk mainan lain dan Alexis saya, kerana dia sendiri mengakui ia.

Pada zaman Soviet, untuk kanak-kanak kelakuan sedemikian mungkin akan dikecam sebagai slogan bytuyuschy "Everything – kami, segala-galanya – kolektif" Ia memerlukan pemilikan bersama perkongsian yang diperoleh dan saksama manfaat.

Dalam masa kita – ia adalah berbeza.Pembangunan harta swasta membawa kepada hakikat bahawa mana-mana ahli psikologi akan memberitahu anda bahawa bayi tidak perlu berkongsi mainan dan mempunyai hak untuk ketamakan dan mempertahankan kepentingan mereka sendiri. Tetapi secara peribadi saya suka tingkah laku anak yang tidak cukup berpuas hati, dan pada orang lain, saya fikir, sedikit simpati tidak. Oleh itu, persoalan timbul: bagaimana mengajar serbuk untuk dikongsi?

Jadilah contoh untuk bayi anda. Jika anda sentiasa memberitahunya: "Cepat Makan bubur, dan kemudian datang pussy (ayah, kakak) dan semua akan makan!", The mendorong diri mereka dalam serbuk tamak: "Saya tidak mahu, tetapi makan yang orang lain tidak mendapatkannya!"

Tunjukkan kanak-kanak bahawa semua orang di sekeliling boleh dibahagikan, dan dia secara sukarela akan menyalin tingkah laku anda.

Kenali hak bayi untuk mainan "nya". Setiap orang dewasa mempunyai perkara-perkara yang dia tidak mahu memberi pinjaman kepada orang lain: wang, kereta, komputer, dll. Dan biarkan mesin bayi hanya mainan, tetapi bukan kalkulator komputer rosak, dia mempunyai hak untuk memiliki harta. Lebih baik berfikir bagaimana untuk membuat pertukaran sementara yang saling menguntungkan. Sebagai contoh, menawarkan kompromi: "Marilah, berilah dia kereta api, dan anda masih bermain dengan baldi-Nya."Pada anak saya, kaedah ini berfungsi dengan baik.

Cuba membantu anak-anak untuk menyusun permainan bersama, apabila semua orang akan menggunakan mainan yang mereka suka pada gilirannya (melemparkan bola, memecahkan kapur, membiarkan mereka bersama, dll.)

Ingat bahawa idea itu adalah bahan, dan lebih-lebih lagi, perkataan itu! Puji bayi untuk setiap manifestasi kemurahan hati, menekankan bahawa dia adalah orang yang paling murah hati dan baik di dunia. Pujian adalah kekuatan yang hebat, dan kelulusan orang dewasa adalah bantuan yang baik untuk serbuk, yang hanya belajar untuk membina hubungan.

Pakar psikologi menasihatkan mempunyai saudara lelaki atau adik perempuan: mereka katakan, maka dia perlu belajar untuk berkongsi (dan bukan hanya mainan, tetapi juga perhatian dan cinta orang tua). Secara jujur, anak-anak saya tidak membantu kaedah ini: tidak ada masalah dengan anak perempuan sulung, dan seorang gadis kecil mula mendapat tamak, yang pasti memerlukan apa yang dia inginkan pada masa ini untuk mengambil anak perempuannya.

Lebih kerap memberi "arahan untuk berkongsi" kanak-kanak (ia diperiksa: ia berfungsi dengan sempurna): "Ini epal untuk anda, tetapi bawa epal ini kepada Sasha". Jadi, tanpa rasa menyakitkan dan tanpa mengorbankan apa-apa, kanak-kanak belajar kemurahan hati, pada dasarnya memenuhi tugasan anda, dan bahkan keseronokan menerima pujian dan kepuasan anda daripada kerja "yang dilakukan."

Baca bayi dongeng (banyak perkara yang telah ditulis tentang kesan manfaat terapi dongeng), mereka mengajarkan anak tentang tanggapan yang baik dan jahat, persepsi yang betul terhadap dunia dan realiti sekitarnya.

Jangan mencetuskan situasi seperti itu apabila bayi perlu "mengusir dirinya dari dirinya sendiri." Sebagai contoh, dia ingin mendapatkan mainan untuk masa yang lama, dan anda membeli satu, bukan untuk anak anda, tetapi untuk hadiah ulang tahun kepada kawannya. Jangan terkejut bahawa dalam keadaan ini, anak kecil anda akan sangat kecewa. Tetapi ini tidak tamak! Dan jalan keluar yang paling mudah, jika anda masih belum dapat membeli yang didambakan, dapatkan rakannya sebagai hadiah apa yang telah dimiliki anak anda.

Jika semua usaha sia-sia, pilihan terakhir kekal, iaitu … tunggu. Dari masa ke masa, kanak-kanak belajar bagaimana menguruskan emosi negatif dan rasa tidak puas hati. Dan sekali lagi anda akan membantu dia untuk menjadi murah hati, menunjukkan betapa pentingnya bantuan mesra dan bantuan bersama.

Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: